Lærer man med kroppen eller med hjernen, eller er det måske en blanding? Helt tilbage fra de gamle grækere har den vestlige filosofi være domineret af en tankegang om, at krop og sind er adskilte, og at læringen foregår i sindet. De seneste årtier har hjerneforskningen og neurovidenskaben imidlertid udfordret ideen om adskillelsen mellem krop og sind. Den nye viden om, hvordan og hvornår vores nerveceller arbejder, viser, at den bevidste tanke ikke eksisterer uafhængigt af kroppen og omgivelserne, men derimod er dybt forbundet med vores sansemæssige oplevelser på et ubevidst plan. Det fortæller Theresa Schilhab, der er neurobiolog og forsker i sammenhængen mellem læring, hukommelse og neural aktivitet.

Download PDF →

Fakta

Titel: 4 usynlige gevinster for din undervisning. Interview med Theresa Schilhab
Forfatter: Marie Bille
Institution: Dansk Pædagogisk Universitet, Aarhus Universitet
Udgivelse: Magasinet Gymnasieforskning (22), s. 4-9
Genre: formidlingsartikel
Omfang: 5
Årstal: 2021