Omsorgsmålingen er stærk læsning. Den beretter om tanker og ansvar, som rækker langt ud over et normalt børne- og ungdomsliv. Over 40 pct. af børnene og de unge skjuler deres sorg for forældrene. Mange påtager sig et stort og ofte voksent ansvar i hjemmet. Mere end to ud af tre taler aldrig eller sjældent med andre om, hvordan de har det. Og blandt de børn og unge, som selv er alvorligt syge, er det hver tredje, der har overvejet at begå selvmord, netop som følge af deres sygdom. Et markant budskab fra børnene og de unge er, at lige så meget, som de har brug for at tale med andre om deres sorg, at sætte ord på og forstå deres egne følelser, har de brug for at leve. At gøre helt normale børne- og ungdomsting. Grine og lege, forelske sig, spille fodbold, gå i byen med veninderne. Sygdomsforløb kan strække sig fra barndom over teenageår; nogle af de vigtigste år i et menneskes udvikling. Noget af det, vi voksne kan tage med os fra Omsorgsmålingen, er, at barnet hverken kan eller skal sætte sit liv på standby. Det er de voksnes ansvar at sikre, at der er plads både til sorg og til et selvstændigt børne- og ungdomsliv.

Titel: En undersøgelse af trivsel og støtte, når børn og unge oplever dødsfald eller sygdom i familien
Forfatter: Kari Dyregrov et al.
Institution: Senter for Krisepsykologi, Høgskolen i Bergen
Udgivelse: Mandag Morgen Innovation ApS, Egmont Fonden Støtte- og bevillingsadministrationen, 2013
Genre: forskningsrapport
Årstal: 2013