Klimaforandringer er ikke menneskeskabte. Udlændinge skal sendes ud af landet. Vi skal skabe en socialistisk stat, og det skal ske via en væbnet revolution. I den offentlige debat findes der en lang række kontroversielle synspunkter og emner, som på den ene side er relevante at præsentere for elever i samfundsfag, men på den anden side netop er så kontroversielle, at de måske giver eleverne et skævt billede af, hvad flertallet mener. Spørgsmålet er, om man skal undervise i de kontroversielle emner, hvordan man skal gøre det, eller om man tværtimod skal forsøge at undgå det?

Den tyske professor Tilman Grammes tager fat på problemstillingen i et interview med Mikkel Kamp i forbindelse med Nordisk Fagdidaktisk konference om skolefag, hvor Grammes var keynote forelæser.

 

 

Download PDF →

Fakta

Titel: Kan man undervise i kontroversielle emner?
Forfatter: Tilman Grammes
Institution: Hamburg Universität
Udgivelse: Gymnasieforskning & NoFa6
Genre: Formidlingsartikel
Omfang: 6
Årstal: 2017