På internettets sociale netværk og platforme florerer et udtryk, der siger, at hvis du ikke betaler for produktet, er du selv produktet. Hvis man opfatter tjenester som Google og Facebook som »gratis«, har man misforstået forretningsmodellen og sin egen rolle i den, vurderer Vincent Henricks og Mads Vestergaard.

Den nye informationsvirkelighed vi alle er en del af giver indtryk af, at vi får noget helt gratis. Fri adgang til nettet, gratis profiler på sociale medier, oceaner af frittilgængelig information i form af underholdning, videnskab, litterære klassikere og sådan fremdeles. Men dersom man troede, at det hele var gratis, så betænker man ikke samtidig, at al den information, der synes gratis sker i bytte for ens opmærksomhed og personlige informationer. Information og opmærksomhed som igen kan omdannes til penge, magt, politisk indflydelse for alle mulige aktører i informations- og opmærksomhedsmarkedet.

Download PDF → Eksternt link →

Fakta

Titel: Opråb: Du er produktet på nettet
Forfatter: Vincent F. Hendricks & Mads Vestergaard
Institution: Center for Information og Boblestudier, Københavns Universitet
Udgivelse: Fyns Stiftstidende, 13. august
Genre: formidlingsartikel
Omfang: 2
Årstal: 2017