En meget stor andel af elever ser ud til at dumpe. Som uddannelsesforsker tolker jeg først og fremmest resultatet som et udtryk for, at der er kæmpe behov for fagdidaktisk forsknings- og udviklingsarbejde inden for matematik og en lang række fag, og at man historisk set ikke har investeret nok i dette.

Mere konkret i forhold til den undersøgelse, at man skal være forsigtig med at tolke for stærkt på det terminsprøveresultat som udtryk for, hvad resultatet bliver til eksamen.

Det kunne jo fx være, at ikke alle elever tager terminsprøven lige så alvorligt som den rigtige skriftlige eksamen.

Og at bedømmere har haft lyst til at sende et advarende signal. Det endelige eksamensresultat kunne vise sig at være mere positivt.

Titel: Behov for forskning i fag – store som små
Forfatter: Nikolaj Elf