Hvordan bedriver man succesfuld pædagogisk ledelse? En stor del af svaret ligger i, at du som leder folder ørerne ud, opsøger ærlig feedback fra lærerne og kommer langt tættere på undervisningen i hverdagen. Her får du værktøjer, til hvordan, af forsker Lea Lund, der arbejder med didaktisk gymnasieledelse, og Karsten Mellon, der blandt andet er forfatter til flere bøger om modig ledelse.

Artiklen er en del af et særnummer af Gymnasieforskning, som vi udgiver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet i forbindelse med afholdelsen af de årlige SIP-konferencer. I år har konferencerne fokus på ledelse af pædagogisk udviklingsarbejde generelt og eksemplificeret ved ledelse af pædagogiske og faglige skoleindsatser i arbejdet med mundtlighed og skriftlighed.

Download PDF →

Titel: Stærk pædagogisk ledelse: Fold ørerne ud, og ryk tættere på undervisningen. Interview med Lea Lund & Karsten Mellon
Forfatter: Signe Tonsberg
Institution: UCL, Erhversakademi og Professionshøjskole & Syddansk Universitet