Mødet med eleverne begynder allerede, inden du træder ind i klasselokalet. Alligevel overvejer de færreste, hvordan de iscenesætter deres fag, sig selv og forholdet til eleverne gennem beskeder i Lectio. De tidligere kolleger Kristine Lund Andersen og Stinna Straagaard fra Midtfyns Gymnasium har i deres masterspeciale opdaget nye muligheder for at arbejde mere bevidst og didaktisk med at formulere lektieanvisninger.

Andersen og Straagaard har kategoriseret fire forskellige måder, hvor lektieanvisninger falder i et kontinuum. I den ene yderpol gives lektieanvisninger på en måde, hvor fagfagligheden står forrest med vægt på, akademiske fagbegreber og bestemte analysemetoder og greb, og hvor der er en autoritativ distance til eleverne uden opmærksomhed på relationen til dem. I den anden yderpol gives lektieanvisninger med relationen til eleverne i centrum og med et ønske om at skabe ligeværdighed og primært vække elevernes interesse for faget og lade dem vide, at de kan påvirke det. Derimellem er der to andre måder, som hælder mod hver sin yderpol.

Artiklen er fra Magasinet GymnasieForskning (26), 2022

Download PDF →

Titel: Timerne begynder med lektierne. Interview med Kristine Lund Andersen og Stinna Straagaard
Forfatter: Annette Haugaard