Menneskerettigheder hjælper ikke i virkeligheden. Israelere kan vi ikke lide. Islamisk Stat har et fornuftigt verdenssyn. Indvandrere skal smides ud. Når kontroversielle emner er på plakaten, og elever lufter ekstreme holdninger, kan stemningen i klasseværelset blive ophedet.

Det kan være både ubehageligt og svært at håndtere for underviseren. Derfor kan det være fristende at lægge låg på eller helt at undgå diskussionerne. Det er dog ikke en god idé, for dermed misser man en god mulighed for både faglig læring og dannelse. Det fortæller to svenske forskere, som på hver sin måde har fulgt og analyseret undervisning i kontroversielle emner i klasser, hvor eleverne har baggrund i forskellige lande og kulturer.

Artiklen er en del af et tema om kontroversielle emner i Magasinet Gymnasieforskning nr. 21.

Download PDF →

Titel: Racisten og IS-sympatisøren er en mulighed for læring. Interview med Karin Flensner & Katarina Blennow
Forfatter: Mikkel Kamp
Institution: Högskolen Väst, Trollhättan & Lund Universitet