EVA har siden instituttets oprettelse i 1999 gennemført en række evalueringer og undersøgelser på de treårige gymnasiale uddannelser. Denne publikation sammendrager de tværgående temaer i analyser, konklusioner og anbefalinger i disse rapporter.
Hensigten med publikationen er at give centrale og lokale beslutningstagere en mulighed for at se temaer og anbefalinger fra de enkelte rapporter i sammenhæng med hinanden. Publikationen tager udgangspunkt i de mønstre som træder frem når man læser rapporterne på tværs, og sammenfatter dem i en række udfordringer for skolerne.
Temaet for de enkelte evalueringer er kort præsenteret i appendiks A, men de er ikke i fokus i rapporten. Evalueringernes resumeer og rapporterne findes her på eva.dk. Publikationen bygger på følgende evalueringer på de treårige gymnasiale uddannelser:
- Historie med samfundskundskab i det almene gymnasium (2001)
- Skolen i fysik – fysik i skolen. Evaluering af fysik i det almene gymnasium (2001)
- Overgange fra hhx og htx til videregående uddannelse (2001)
- Profiler på hhx og htx. Evaluering af økonomifag på hhx og teknologi og teknikfag på htx (2002)
- Eksamensformer i det almene gymnasium (2003)
- Skriftlighed i det almene gymnasium. Skriftlighed i dansk, samfundsfag og biologi på A-niveau i det almene gymnasium (2004).
- Engelsk i gymnasiale uddannelser. Engelskkompetencer på A-niveau og kvalitetsarbejde på stx, hhx og htx (2004)
- Pædagogisk ledelse og ledelsesredskaber i det almene gymnasium (2004)
- Løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen på hhx, htx og stx (2004)
- Kvalitetsarbejde i det almene gymnasium (2005).