1.3 Målsætning og problemfeltsskitse
Formålet med den foreliggende afhandling er at undersøge, hvad gymnasieelever finder interessant i biologi, både i skolen og i forbindelse med ekskursioner til zoologiske haver og akvarier som Odense Zoo og Fjord & Bælt, Kerteminde.
Som led i realiseringen af dette formål opstilles det undermål at udvikle et teori- og begrebsapparat, som kan anskueliggøre ’interesse’. Dette vil først og fremmest sige en begrebsliggørelse af fænomenet ’interesse’ i pædagogiske sammenhænge. Mere specifikt vil afhandlingen derfor beskæftige sig med spørgsmål som:
- Hvad er interesse?
- Hvordan manifesteres gymnasieelevers interesse i skolens biologiundervisning og på ekskursioner?
- Hvilke konsekvenser kan interesse tænkes at have for deres læring?
Spørgsmålene skal betragtes som en problemfeltsskitse. Det første spørgsmål, og til dels også det sidste, besvares i kapitel 4, hvor jeg udvikler et teori- og begrebsapparat omkring fænomenet ’interesse’ i pædagogisk sammenhæng. Jeg opstiller derfor først et præciserende forskningsspørgsmål om elevers interesse til sidst i kapitel 4.