Konference om den brede elevgruppe
Gymnasieforskning og Høje-Taastrup Gymnasium holder fælles konference om, hvordan vi kan skabe stærkere faglige fællesskaber og velfungerende mangfoldige klasserum. Interview med Ida Diemar og Peder Holm-Pedersen.

Tema om eksamen

12 Vi stiller skarpt på, om eksamener måler det rigtige, hvilken indflydelse de har i hverdagen, og hvordan de kan bruges konstruktivt.

Følelser i undervisning

7 Misundelse
I en ny serie sætter vi fokus på nogle af de følelser, der kan opstå i undervisning. Du kan læse, hvorfor følelser er vigtige, og hvordan misundelse opstår i et klasseværelse.
Interview med Dorthe Staunæs.

page3image64531904 page3image64530944page3image64531520 page3image64529024

14 Eksamen skal afspejle undervisningen

Vi ved ikke, om vores eksamener måler, hvad vi gerne vil måle. Til gengæld påvirker de undervisningen hele året. Interview med Slobodanka Dimova og Jesper Bruun.

20 Portfolioeksamen kan være fremtiden

Bruger man portfolio, kan eksamen komme tættere på undervisningen og fagene.
Interview med Slobodanka Dimova og Jesper Bruun.

22 Eksamen spænder ben for kreativiteten

Kreativitet og innovation er nævnt i læreplaner og bekendtgørelser, men eksamen, kultur og tidspres gør det svært at få kreativiteten ind i hverdagen.
Interview med Lene Charlotte Hansen og Kirsten Nevers.

26 Karakterer er langt fra retfærdige

Det er endnu ikke lykkedes at lave et validt karaktersystem, der fortæller, hvad eleverne kan. Dialog mellem bedømmere kan hjælpe troværdigheden på vej.Interview med Solveig Troelsen og Peter Allerup.

30 Gør eksamen mindre truende

Eksamen fylder for eleverne. Det kan du lige så godt omfavne som lærer. Her er gode råd til, hvordan du i undervisningen konstruktivt kan forberede eleverne på eksamen.

Interview med Julie Marie Isager.

Download PDF →

Titel: Gymnasieforskning nr. 29 - Eksamen lurer altid i horisonten