Kan elevcentreret- og undersøgelsesbaseret undervisning (IBE) bidrage til at skabe et inkluderende læringsmiljø?

Ulla Højmark Jensen og Arnt Vestergaard Louw stiller skarpt på grundbegreberne i IBE og vurderer mulighederne for, om denne type undervisning og læringsmiljø kan understøtte et mere inkluderende læringsmiljø på tværs af baggrund og skolemæssig erfaring.

Deres undersøgelse viser, at inklusion af elever i klasserummet afhænger af, om man formår at forbinde de teoretiske og praktiske dele af en konkret opgave. Det skaber mulig- hed for re eksion i elevgruppen, som alle kan deltage i.

Titel: How can upper secondary schools create inclusive learning environments? – Theoretical and empirical analyses of Inquiry Based Education
Forfatter: Ulla Højmark Jensen & Arnt Vestergaard Louw
Institution: Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Univeristet