Denne artikel beskriver de teoretiske overvejelser bag designet af et narrativt skolemateriale på det danske sciencecenter Experimentarium. Artiklen tager udgangspunkt i et skolemateriale om “Kejseren der troede sine egne øjne” og gennemgår hvorfor eventyr kan være nyttige redskaber til at understøtte eleverne når de besøger en udstilling. Derudover gennemgås overvejelser om hvordan man integrerer eventyret med de læringsmæssige mål, hvilke narrative former fra litteratur og virtuelle miljøer der kan inspirere et design, og hvad elevernes handle‑ret betyder for designet af skolematerialet.

Titel: Hvordan designer man historier? – teoretiske overvejelser bag et narrativt skolemateriale til experimentarium
Forfatter: Mai Murmann
Institution: Experimentarium