“En af udfordringerne, når man arbejder med formativevaluering, er netop, hvis eleverne ikke forstår mål og kriterier eller ikke tager dem til sig. Et af de didaktiske redskaber, som måske kan få øvelsen til at lykkes, er at inddrage eleverne i at formulere kriterierne for, hvad der kendetegner det gode faglige produkt”.

I et interview med forsker fra Syddansk Universitet, Anke Piekut, slåes det fast, at formativ evaluering kan hjælpes godt på vej, af et samarbejde om mål og kriterier mellem lærer og elev.

Formidlingsartiklen er en del af et større tema om formativ evaluering i Magasinet Gymnasieforskning (12).

Download PDF →

Titel: Interview med Anke Piekut. Elever og lærere kan udvikle mål og kriterier i fællesskab
Forfatter: Signe Tonsberg
Institution: Institut for kulturvidenskaber, Syddansk Universitet