Artiklen handler om gennemførelsen af to forskellige spil- og literacyforløb henholdsvis på gymnasiet og på jurastudiet. I det ene forløb deltog elever i et rollespil om Valladolid-processen i år 1550-1551 i historie på Køge Gymnasium. I det andet deltog studerende i et skatteretligt rollespil, Landsskatterettens processpil, som del af et ekstracurriculært tilvalg på Københavns Universitet. Begge rollespil er juridiske rollespil, hvor elever og studerende kan erfare en særlig sprogbrug og argumentationsmåde, som de senere kan anvende i andre sammenhænge. Det er vores erfaring, at rollespillene kan være positivt medvirkende til, at elever og studerende udvikler en kritisk literacy

Download PDF →

Fakta

Titel: Literacy og juridiske rollespil på gymnasiet og universitetet
Forfatter: Elgaard, Karina Kim Egholm; Frandsen, Christian Aalborg; Kabel, Kristine
Institution: Københavns Universitet
Udgivelse: Viden om literacy nummer 24, september 2018, nationalt videncenter for læsning, Københavns Universitet
Genre: Tidsskriftsartikel
Omfang: 8
Årstal: 2018