Hvorfor skal man læse romaner i skolen? Et bud kunne være for at stifte bekendtskab med og øve sig i den lange og fordybede læsning. Læseforskere har i den senere tid sat fornyet fokus på den læsning, der praktiseres, når man læser længere sammenhængende tekster som f.eks. romaner.

En sådan form for læsning synes i øjeblikket at være på tilbagetog, hvilket bekræftes af læsevaneundersøgelser, der viser, at børn og unge læser færre og færre bøger i deres fritid.

Måske, påpeger læseforskerne, fordi vi i stigende grad benytter os af mere skimmende og fragmenterede læsemåder, når vi læser online.

Download PDF → Eksternt link →

Fakta

Titel: Opslugt, dybt, nært – om romanlæsning i danskundervisningen
Forfatter: Kristiane Hauer
Institution: Nordiske studier og sprogvidenskab, Københavns Universitet
Udgivelse: Viden om læsning, Nr. 24, 2018 s. 84-90
Genre: Artikel
Omfang: 7
Årstal: 2018