Strategisk, faglig og pædagogisk ledelse i gymnasieskolen er på få år blevet en påtrængende udfordring, der udspiller sig i forlængelse af om fattende aktuelle reformer og på baggrund af en institutionel historie præget af stor kontinuitet. Også internationalt har diskussionen om ledelse af uddannelsesinstitutioner de seneste 20 år været præget af forandringer, hvis rationale på mange måder har brudt med de fagprofessionelles egen organisering og værdier. En stabil, fagbureaukratisk organisering er blevet udfordret af et nyt styringsregime, der stiller helt nye krav om (selv)styring på skolerne, intern teamorganisering og nye lærerroller med fokus på selvledelse og helhedsansvar. Det gælder i udpræget grad det almene gymnasium, som i modsætning til erhvervsskolerne stort set har været uberørt af omfattende moderniseringstiltag i de seneste 25 år. De fleste andre offentlige velfærdsinstitutioner har undergået omfattende ændringer, både strukturelt og styrings og ledelsesmæssigt.
Reformer & Ledelse
Fakta
Titel: Reformer & Ledelse
Forfatter: Dorthe Pedersen
Institution: Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Cobenhagen Business School
Udgivelse: Ledelse 2010, s. 5-16
Genre: Forskningsartikel
Omfang: 11
Årstal: 2010
Forfatter: Dorthe Pedersen
Institution: Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Cobenhagen Business School
Udgivelse: Ledelse 2010, s. 5-16
Genre: Forskningsartikel
Omfang: 11
Årstal: 2010