Artiklen sætter fokus på, hvilke ledelsesdiskurser der gør sig gældende. På baggrund af en læsning med særligt fokus på tegn og tendenser i ledelseslitteraturen peges på, hvordan fire konfliktuerende ledelsesdiskurser er toneangivende. Det er en “standardbaseret diskurs“, en “fagprofessionsbaseret diskurs“, en “personskabsbaseret diskurs” og en “ressourcebaseret diskurs”. Artiklen argumenterer for, at de nationale politiske krav og forventninger til uddannelsessektoren både er med til at producere såvel som reproducere disse diskurser med forskellige konsekvenser for, hvordan man forholder sig til og italesætter skoleledelse i gymnasieskolen.

Eksternt link →

Titel: Samtidens skoleledelse - tegn og tendenser i toneangivende ledelsesdiskurser
Forfatter: Lars Frode Frederiksen & Dion Rüsselbæk Hansen
Institution: Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet