Det første år er gået i ”Reform2017”-projektet, og projektet er et år inde i reformeringen af de gymnasiale uddannelser. Dette særnummer af GymPæd2.0 præsenterer de første resultater fra det longitudinale forskningsprojekt ”Reform 2017”, hvor et hold forskere inden for uddannelsesvidenskab på Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet, følger 37 skoler med i alt 48 gymnasiale uddannelser i 4 år. Målet er, gennem kvantitative og kvalitative data og analyser, at forstå, hvordan reformen udvikler og udfolder sig såvel på det enkelte gymnasium som i gymnasiet generelt med henblik på at skabe solid viden om den aktuelle situation i det danske gymnasium. Projektet hedder ”Reform 2017”, fordi reformen er afsættet, men projektets interesse retter sig mod ’Gymnasiet anno 2017’ og i at forstå de sidste 20-25 års udviklinger og forandringer, hvilket artiklerne i dette tidsskrift tydeligt viser.

SDU-forskergruppen bag projektet samler i denne udgave af GymPæd 2.0 analyser og resultater, som i særlig grad har optaget dem på baggrund af den omfangsrige og udfoldede baselineundersøgelse, de har foretaget i skoleåret 2017/2018. 

Artikel 7, ”Skriftlighed i overgangen mellem grundskole og gymnasial uddannelse” handler om, hvordan lærere og elever ser på skriftlighed i konteksten af elevernes overgang mellem folkeskolen og gymnasiet. Der fokuseres i analyserne på følgende tre temaer: 1) Hvad forstår elever og lærere ved skriftlighed? 2) Hvordan karakteriserer elever sig selv som skrivere? 3) Hvordan hænger det sammen med lærernes opfattelse af skriftlighed og det skriftlige arbejdes faglige funktion?

Download PDF → Eksternt link →

Fakta

Titel: Skriftlighed i overgangen mellem grundskole og gymnasial uddannelse
Forfatter: Anke Piekut, Peter Hobel & Ellen Krogh
Institution: Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse: Gympæd 2.0 (20), s. 38-41
Genre: artikel
Omfang: 4
Årstal: 2018