Magasin #34
Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.
Udgivet
1/3/2025
Åben artikel fra GF#34
Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren
Indhold
Matematik
Eleverne skal tænke matematik – ikke efterligne læreren
Det tænkende klasserum skal få eleverne til at tænke matematik selv. Vi taler med manden bag metoden og tre lærere, der bruger den.
Interview med Peter Liljedahl
AI
Elever ved, når AI fremmer læring
Elever er gode til at se, hvornår teknologien henholdsvis fremmer og hæmmer deres læring. Det viser en ny undersøgelse af elevers erfaringer med AI.
Interview med Christian Dalsgaard
Lærer-elev-relationer
Vis, du kan lide dem.
Elever fortolker alt i undervisningen relationelt. Det skal derfor tænkes ind i undervisningen på flere niveauer. Og så skal du give noget af dig selv.
Interview med Dorte Ågård
Relationsarbejde
Relationsarbejde med eleverne giver lærere grå hår og dyb mening i arbejdslivet
Det relationelle arbejde med eleverne giver arbejdet dyb mening. Men det slider også, når tiden er knap, og relationsbatterierne bliver kørt flade.
Interview med Nana Vaaben og Susanne Ekman.
Relationsarbejde i det flerkulturelle klasserum
Farveblind undervisning findes ikke
Det flerkulturelle klasserum kan sætte dine relationskompetencer på prøve. Vejen frem er åbenhed og mod til at trodse berøringsangsten over for forskelligheder.
Interview med Iram Khawaja.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.