Magasin #33
Den lille forskel vokser. Karaktergabet mellem drenge og piger stiger. Det handler om andet og mere end dovne drenge og flittige piger. Fokus på køn.
Udgivet
1/12/2024
Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne
Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.
Indhold
Gambling
Gambling er også fællesskab
Spil om penge er for mange drenge en del af hverdagen som gymnsieelever. Det handler mest om fællesskab.
Interview med Johanne Kirkeby.
Køn
Pigerne trækker fra
Forskellen på drenge og pigers karakterer stiger. Det kræver en større forståelse og handling.
Interview med Dorte Fristrup og Claus Holm.
Køn
Blind vinkel i STEM-fag
Fastlåste roller og bias i undervisningen kan holde pigerne væk.
Interview med Jonas Niemann.
Køn
Klasserummet påvirker drengenes energi
Det kan være en god ide at tjekke klasserummets møbler og indretning, hvis du vil fremme drengenes deltagelse og ikke gøre pigerne endnu mere passive.
Interview med Dorthe Staunæs og Jette Sandager.
Køn og seksualundervisning
Tillykke med seksualundervisningen
Seksualundervisningen er en god mulighed for at sætte sex, køn og normkritik på dagsordenen.
Interview med Christian Graugaard og Tony S. Andersen.
Ny reform
Sorteringen sker tidligere
Med skærpede karakterkrav kommer opdelingen i uddannelserne til at ske tidligere. Det er både godt og skidt.
Interview med Jakob Bøje og Ane Qvortrup.
Ny reform - karakterkrav
De kan ikke komme ind
Hvem rammer de nye karakterkrav?
Interview med Anders Hjorth-Trolle.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.