Magasin

Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden og inspiration til praksis i gymnasiet

I magasinet Gymnasieforskning kan du med afsæt i den nyeste forskning læse om tendenser, udfordringer og løsninger i gymnasiet. Magasinet er målrettet dig som er underviser og leder i gymnasiesektoren. Magasinet udkommer tre gange om året. Du og din skole kan tegne abonnement her.

Magasin #34

Magasin #34

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Den lille forskel vokser. Karaktergabet mellem drenge og piger stiger. Det handler om andet og mere end dovne drenge og flittige piger. Fokus på køn.

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

AI - hvad f ... gør vi? Vi sætter fokus på kunstig intelligens og hvad det har af konsekvenser for undervisning og læring.

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Trivsel. Stor undersøgelse viser, at langt de fleste på ungdomsuddannelserne trives, og at relationen til lærerne er afgørende for elevernes trivsel i fagene.

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens
Magasin #30

Magasin #30

Læsning i opløsning? Er bogen udfordret? I den digitale tidsalder læser vi mere – men også mere fragmenteret. Hvad betyder det for læsningen i gymnasiet?

Læs desuden om
Følelser - elevernes selvværd Dannelse
Magasin #29

Magasin #29

Eksamen lurer altid i horisonten. Måler eksamener det rigtige, hvilken indflydelse har de i hverdagen, og hvordan kan de bruges konstruktivt?

Læs desuden om
Diversitet - konference Følelser - misundelse
Magasin #28

Magasin #28

Blomsten af Danmarks ungdom er blevet en vildtvoksende blomstereng. Vi sætter fokus på elevdiversitet og mangfoldighed.

Læs desuden om
Bæredygtighed og faglig udvikling Ordblinde
Magasin #27

Magasin #27

Brug dem! Eleverne er en værdifuld ressource i din undervisning. Vi sætter fokus på eleverne som medbestemmende og aktive aktører i og udenfor klasseværelset.

Læs desuden om
Autisme Snyd
Magasin #26

Magasin #26

Lektier: Hvad bliver der af dem? Tema om, hvordan vi giver lektier for, hvordan eleverne oplever dem og hvad de betyder for læringen.

Læs desuden om
Skriftlige opgaver Kønsforskelle Tilbage til naturen
Magasin #25

Magasin #25

Faglige fællesskaber og forskelligheder – det starter i fagene. Hvordan skaber vi fællesskaber for alle elever gennem vores undervisning?

Læs desuden om
Tosprogede elever Elevers litterære medskabelse Bæredygtighed - et udviklingsprojekt
Magasin #24

Magasin #24

Bæredygtighed ind i fagene? Gymnasieforskning følger erfaringerne fra udviklingsprojekt. Og fortsætter bl.a. serien om tosprogede elever.

Læs desuden om
Talblinde Opgavefordeling Spil i undervisningen
Magasin #23

Magasin #23

Opgør med gymnasiet som borgerligt projekt? Vi undersøger nogle af de tendenser, der er på spil i aftalen om fordelingen af gymnasieelever.

Læs desuden om
Faglig læsning Tosprogede elever Kemi Data
Magasin #22

Magasin #22

Tilbage efter corona. Hvad betyder det for undervisning, læring og dannelse at vi igen kan være fysisk sammen – i klasselokalet, på skolen og til fester.

Læs desuden om
Feedback Vejledning Kontroversielle emner
Magasin #21

Magasin #21

Sæt ord på den gode dialog. Tema om mundtlighed – og hvordan de rigtige spørgsmål og konstruktiv lytning skaber den gode dialog.

Læs desuden om
Trivsel Elevers kategoriseringer
Magasin #20

Magasin #20

Hvordan arbejder man med visualiseringer og modeller i sin undervisning? Hvordan forstår elever dem – og hvordan kan nogle modeller stå i vejen for læring?

Læs desuden om
Unge med handicap Gruppearbejde Forestillinger om køn
Magasin #19

Magasin #19

Gymnasieelever er motiverede for at tage en god uddannelse, men mange savner motivationen i det daglige arbejde. Hvilke knapper kan vi skrue på?

Læs desuden om
Virtuel undervisning Opvækst i provinsen
Magasin #18

Magasin #18

Følelser eller analyse? Hvordan bliver elever grebet og dannet af litteraturen – og hvordan samtaler vi om den? Tema om litteraturundervisning.

Læs desuden om
Frafald Naturfagsdidaktik Kemi
Magasin #17

Magasin #17

Den røde tråd bliver væk. Det er svært for eleverne at bruge erfaringer og viden fra tidligere opgaver, viser forskning. Tema om de store skriftlige opgaver.

Læs desuden om
Hjerneforskning og motivation Anderledes undervisning Big tech
Magasin #16

Magasin #16

I dette nummer fortæller vi opmærksomhedens historie – og har tema om, hvordan man som lærere i fællesskab kan blive klogere på egen undervisning.

Læs desuden om
Grundforløb Elektronisk feedback
Magasin #15

Magasin #15

På vej mod klimakatastrofen – kræver det en ny pædagogik? Ruster vi eleverne til fremtidens største udfordring?

Læs desuden om
Klafki Fælles faglighed Overgange Teamsamarbejde Digitale kompetencer
Magasin #14

Magasin #14

Hold fast! Det er svært at forudsige, hvem der falder fra, selvom vi kender nogle af de faktorer, der øger risikoen. Tema om fastholdelse og frafald.

Læs desuden om
Danskfaget Udvikling af undervisning Bevægelse
Magasin #13

Magasin #13

I hvilket billede skal vi dannes i dag? Alle taler om dannelse, men få mener det samme, når de bruger ordet. Tema om dannelse.

Læs desuden om
Karrierelæring Digital læsning Synlig læring Etniske kvoter
Magasin #12

Magasin #12

Formativ evaluering – hvorfor er det så vigtigt for elevernes læring og hvordan gør man? Sidstnævnte afhænger i høj grad af det enkelte fag.

Læs desuden om
Offentlige data Elevstemmer Motivation
Magasin #11

Magasin #11

Bag om et Buzzword. Digital dannelse er svært at definere, for det handler om mange ting. Vi undersøger, hvad det er, og hvorfor det er vigtigt.

Læs desuden om
Faglighed Klasseledelse Gymnasiereform
Magasin #10

Magasin #10

De fleste har det godt, men nogle elever slås med indadvendte problemer som stress, angst, spiseforstyrrelser og ensomhed. Tema om unges problemer.

Læs desuden om
Matematik Ledelse Omgangsformer Feedback
Magasin #9

Magasin #9

Skru ned for de røde streger og formuler opgaver, hvor der er noget på spil for eleverne. Det øger chancerne for faglig læring. Tema om skriftlighed.

Læs desuden om
Effektivitet Elevernes forudsætninger Klasseundervisning
Magasin #8

Magasin #8

Det skal handle om pædagogik. Datainformeret arbejde kan styrke elevernes læring, når data bruges som grundlag for pædagogisk udvikling. Tema om brugen af data.

Læs desuden om
Klasseledelse Sprogfag Lektiehjælp
Magasin #7

Magasin #7

Vi ser bl.a. på de fælder, der lurer som mellemleder og hvordan man udvikler et frugtbart fagligt samspil gennem en fælles didaktik og vision for eleverne.

Læs desuden om
Noter Konkurrencestaten Matematik
Magasin #6

Magasin #6

Hvad har du lært I dag? Spørger vi eleverne om. Men hvad med os lærere og ledere – hvad har vi lært i dag om vores undervisning? Tema om læreres læring.

Læs desuden om
Karakterer og innovation Bag om begrebet - zonen for nærmeste udvikling Dannelse Klasseledelse
Magasin #5

Magasin #5

Hvad mon de nye elever har med i rygsækken? Springet fra grundskole til gymnasiet er stort. Og forskelligt fra fag til fag. Fokus på overgangsproblemer.

Læs desuden om
Synlig læring Æstetiske fag Ligestilling Feedback Inklusion
Magasin #4

Magasin #4

Klasseledelse og lærer-elev relationer: Find din personlige stil, men der er ikke frit valg på alle hylder. Nogle typer af adfærd og kontakt er bedre end andre.

Læs desuden om
Karakterkrav Kollegial ledelse Feedback
Magasin #3

Magasin #3

Indbyggede dilemmaer og paradokser kan gøre det tværfaglige arbejde til lidt af en udfordring, for både elever, lærere og fag. Fokus på ti års tværfaglig tango.

Læs desuden om
Innovation Ledelsesgab Evaluering
Magasin #2

Magasin #2

De skriver og skriver. Skriftligheden risikerer at drukne i ord. Færre afleveringer og tid til at lære af skriveprocessen, lyder nogle af rådene.

Læs desuden om
Innovation Mangfoldighed Evidens
Magasin #1

Magasin #1

Teknologiens ulidelige lethed. Frustrationen over skærm-forstyrrelser i gymnasiet er stor, både blandt lærere og elever. Vi ser på problemer og potentialer.

Læs desuden om
Klasserumskultur og inklusion Teamsamarbejde Dannelse og kompetence