Magasin #32

AI - hvad f ... gør vi? Vi sætter fokus på kunstig intelligens og hvad det har af konsekvenser for undervisning og læring.

Udgivet
1/9/2024

Vi kan lære af 70’ernes debat om lommeregneren

AI er langtfra første gang teknologien forstyrrer fagene og stiller spørgsmål.

Indhold
Sprog

Præsenter eleverne for mange sprog

. Flersprogethedsdidaktik styrker elevernes sproglige opmærksomhed, motivation og glæde ved at lære sprog, viser forskning.
Interview med Line Krogager Andersen og Petra Daryai-Hansen
Generativ kunstig intelligens

AI kan gøre mennesker både kloge og dumme

Kunstig intelligens påvirker hvem, vi er, og det, vi skal som mennesker? Det får konsekvenser for undervisning og læring.
Interview med Helene Ratner og Anders Søgaard.
Generativ kunstig intelligens

AI i virkeligheden

Seks østjyske gymnasier har undersøgt muligheder og faldgruber ved at bruge kunstig intelligens i undervisningen. Mulighederne rummer også farerne, viser erfari
Interview med Jakob Peter Thomsen og Nicolai Løvenholt
Generativ kunstig intelligens

ChatGPT som hjælpelærer

ChatGPT kan fjerne ventetiden for elever, som har brug for hjælp.
Interview med Katrine Oxenbøll Petersen
Generativ kunstig intelligens

ChatGPT som study buddy

Elever har brugt ChatGPT til at udtænke forsøgsopstillinger i biologi.
Interview med Regin Pindstrup
Generativ kunstig intelligens

ChatGPT gør elever bevidste om genrer

Elever i samfundsfag bliver genrebevidste, når de giver feedback på tekster produceret af ChatGPT.
Interview med Allan Mortensen
Generativ kunstig intelligens

Debatten om AI minder om, da lommeregneren blev indført

Vi kan lære meget af lommeregnerens indtog i gymnasiet, når ChatGPT og andre sprogmodeller skal integreres i fag og eksaminer.
Interview med Tina Warming Thisgaard
Uddannelsesvalg

Din elev kan også blive pædagog

Gymnasier gennemfører forløb, der åbner elevernes øjne for velfærdsuddannelserne.
Interview med Maja Bødtcher-Hansen og Louis Emil Clausen
Gruppearbejde

Eleverne skal lære bløde ritualer

Gruppearbejde fylder meget i gymnasiet, men eleverne kan lære mere, hvis de også lærer, hvordan de skal gøre det.
Interview med Maren Aarup Schjørring og Steen Beck
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens
Magasin #30

Magasin #30

Følelser - elevernes selvværd Dannelse

Læs desuden om
Følelser - elevernes selvværd Dannelse