Magasin #32
AI - hvad f ... gør vi? Vi sætter fokus på kunstig intelligens og hvad det har af konsekvenser for undervisning og læring.
Udgivet
1/9/2024
Vi kan lære af 70’ernes debat om lommeregneren
AI er langtfra første gang teknologien forstyrrer fagene og stiller spørgsmål.
Indhold
Sprog
Præsenter eleverne for mange sprog
. Flersprogethedsdidaktik styrker elevernes sproglige opmærksomhed, motivation og glæde ved at lære sprog, viser forskning.
Interview med Line Krogager Andersen og Petra Daryai-Hansen
Generativ kunstig intelligens
AI kan gøre mennesker både kloge og dumme
Kunstig intelligens påvirker hvem, vi er, og det, vi skal som mennesker? Det får konsekvenser for undervisning og læring.
Interview med Helene Ratner og Anders Søgaard.
Generativ kunstig intelligens
AI i virkeligheden
Seks østjyske gymnasier har undersøgt muligheder og faldgruber ved at bruge kunstig intelligens i undervisningen. Mulighederne rummer også farerne, viser erfari
Interview med Jakob Peter Thomsen og Nicolai Løvenholt
Generativ kunstig intelligens
ChatGPT som hjælpelærer
ChatGPT kan fjerne ventetiden for elever, som har brug for hjælp.
Interview med Katrine Oxenbøll Petersen
Generativ kunstig intelligens
ChatGPT som study buddy
Elever har brugt ChatGPT til at udtænke forsøgsopstillinger i biologi.
Interview med Regin Pindstrup
Generativ kunstig intelligens
ChatGPT gør elever bevidste om genrer
Elever i samfundsfag bliver genrebevidste, når de giver feedback på tekster produceret af ChatGPT.
Interview med Allan Mortensen
Generativ kunstig intelligens
Debatten om AI minder om, da lommeregneren blev indført
Vi kan lære meget af lommeregnerens indtog i gymnasiet, når ChatGPT og andre sprogmodeller skal integreres i fag og eksaminer.
Interview med Tina Warming Thisgaard
Uddannelsesvalg
Din elev kan også blive pædagog
Gymnasier gennemfører forløb, der åbner elevernes øjne for velfærdsuddannelserne.
Interview med Maja Bødtcher-Hansen og Louis Emil Clausen
Gruppearbejde
Eleverne skal lære bløde ritualer
Gruppearbejde fylder meget i gymnasiet, men eleverne kan lære mere, hvis de også lærer, hvordan de skal gøre det.
Interview med Maren Aarup Schjørring og Steen Beck
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.