Magasin #1

Teknologiens ulidelige lethed. Frustrationen over skærm-forstyrrelser i gymnasiet er stor, både blandt lærere og elever. Vi ser på problemer og potentialer.

Udgivet
1/9/2013
Indhold
Klasserumskultur og inklusion

”Alle elever lærer mest på forreste række”

Gymnasiekulturens skjulte dynamikker favoriserer bestemte typer elever, og det må der gøres op med, når gymnasiet er blevet for alle.
Interview med Susanne Murning.
It i undervisningen

Teknologiens ulidelige lethed

Digitale medier skaber frustration men styrker også undervisningen og muliggør nye arbejdsformer. Det viser stort forskningsprojekt.
Interview med Helle Mathiasen.
Sociale medier

If you can't beat them, join them!

Facebook, twitter og andre sociale medier invaderer gymnasierne. Glem forbud og løftede pegefingre og brug i stedet de nye medier aktivt i undervisningen.
Interview med Michael Paulsen.
Teamsamarbejde

mellem lighed og ledelse– problemer og potentialer.

teamsamarbejdet bliver nemt til en masse møder, hvor der snakkes og snakkes og træffes en masse ikke-beslutninger. Sådan behøver det ikke være.
Interview med Thomas R. S. Albrechtsen
Dannelse og kompetence

Det store kompetenceboom

Kompetencer er blevet kodeordet i gymnasiet, hvor det ikke længere handler om, at eleven kan sin Shakespeare, men om, hvad eleven kan gøre med sin viden.
Interview med Jens Erik Kristensen.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens