Magasin #1
Teknologiens ulidelige lethed. Frustrationen over skærm-forstyrrelser i gymnasiet er stor, både blandt lærere og elever. Vi ser på problemer og potentialer.
Udgivet
1/9/2013
Indhold
Klasserumskultur og inklusion
”Alle elever lærer mest på forreste række”
Gymnasiekulturens skjulte dynamikker favoriserer bestemte typer elever, og det må der gøres op med, når gymnasiet er blevet for alle.
Interview med Susanne Murning.
It i undervisningen
Teknologiens ulidelige lethed
Digitale medier skaber frustration men styrker også undervisningen og muliggør nye arbejdsformer. Det viser stort forskningsprojekt.
Interview med Helle Mathiasen.
Sociale medier
If you can't beat them, join them!
Facebook, twitter og andre sociale medier invaderer gymnasierne. Glem forbud og løftede pegefingre og brug i stedet de nye medier aktivt i undervisningen.
Interview med Michael Paulsen.
Teamsamarbejde
mellem lighed og ledelse– problemer og potentialer.
teamsamarbejdet bliver nemt til en masse møder, hvor der snakkes og snakkes og træffes en masse ikke-beslutninger. Sådan behøver det ikke være.
Interview med Thomas R. S. Albrechtsen
Dannelse og kompetence
Det store kompetenceboom
Kompetencer er blevet kodeordet i gymnasiet, hvor det ikke længere handler om, at eleven kan sin Shakespeare, men om, hvad eleven kan gøre med sin viden.
Interview med Jens Erik Kristensen.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.