Magasin #10

De fleste har det godt, men nogle elever slås med indadvendte problemer som stress, angst, spiseforstyrrelser og ensomhed. Tema om unges problemer.

Udgivet
1/3/2017
Indhold
Matematik

It udfordrer didaktikken

Kraftfulde regneprogrammer betyder, at eleverne i nogle tilfælde kan lave matematiske udregninger uden at forstå matematikken bag.
Interview med Morten Misfeldt.
Unges problemer

Unge ser sig selv som deres egen ulykkes smed.

Nogle gymnasieelever slås med indadvendte lidelser. Både samfundet og de unge selv stiller høje krav - og de unge klandrer sig selv, når tingene mislykkes.
Interview med Jens Christian Nielsen.
Unges problemer

ENSOMHED FORSTÆRKER ANDRE PROBLEMER

Ensomme unge klarer sig dårligere i skolen, har større risiko for frafald og slås ofte med andre problemer. Fire interventioner har positiv effekt.
Interview med Mathias Lasgaard.
Unges problemer

Gymnasieelever er stressede

Elever i 2. g er mere stressede end gennemsnitsdanskerne. Det skyldes blandt andet, at de oplever høje krav og intern konkurrence både socialt og fagligt..
Interview med Anne Maj Nielsen.
Unges problemer

Angst, sorg og fraværsprocenter

Lærerne skal på banen, og systemet skal være fleksibelt, når elever rammes af sorg og krise i forbindelse med en alvorligt syg forælder.
Interview med Ditte Winther-Lindqvist.
Ledelse

Viviane Robinson lærer ledere at lede baglæns

Vi præsenterer Vivian Robinsons forskning, og en rektor og en skoleforsker fortæller om fordele og ulemper, når tankerne møder den danske virkelighed.
Interview med Vivian Robinson, Helle Bjerg og Karsten Asmussen.
Omgangsformer

Elever fra plovfuren ville ikke sige De

I 1960’erne skiftede tiltaleformen på gymnasierne, så eleverne blev dus med lærerne. Historisk nedslag i omgangsformerne på gymnasiet.
Interview med Harry Haue.
Feedback

Diffuse genrer forringer dansklæreres feedback

Dansklæreres feedback på gymnasiestile kunne med fordel være mere konstruktiv, konkret og rettet mod at lære eleverne at skrive bedre kronikker og essays.
Interview med Anne Smedegaard.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens