Magasin #12

Formativ evaluering – hvorfor er det så vigtigt for elevernes læring og hvordan gør man? Sidstnævnte afhænger i høj grad af det enkelte fag.

Udgivet
1/12/2017
Indhold
Formativ evaluering

Faget afgør metoden

Der findes ikke universalløsninger, som passer til formativ evaluering i alle fag, for de spørgsmål, man skal stille eleverne, afhænger af faget.
Interview med Randy Bennett.
Formativ evaluering

Elever og lærere udvikler kriterier i fællesskab

Eleverne rykker sig tydeligt, når lærer og elever i fællesskab udvikler kriterier for, hvad en god rapport eller tekst er.
Interview med Anke Piekut
Formativ evaluering

Læringen sker i dialogen

Struktureret dialog styrker læringen ved at gøre kravene tydelige.
Interview med Jesper Bruun og Jens Dolin.
Offentlige data

Datavarehuset påvirker hverdagen

Gymnasierne skal til at måle mere på udviklingen af undervisning og trivsel. Målingerne bliver til offentligt tilgængelige i Datavarehuset.
Interview med lektor Helene Ratner.
Elevstemmer

”Hvorfor oplever jeg det så ubehageligt, når alt er godt.”

Selv om rammerne er trygge, og alle vil eleverne det bedste, kan de alligevel blive bange for at sige noget i klassen.
Interview med Mette Alma Kjærsholm Boie.
Motivation

Motivationens bagside

Gymnasieelever skal jævnligt vurdere deres egen læring. Det kan hjælpe dem til at blive mere motiverede, men kan også føre til både misundelse, skyld og skam.
Interview med Dorthe Staunæs.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens