Magasin #12
Formativ evaluering – hvorfor er det så vigtigt for elevernes læring og hvordan gør man? Sidstnævnte afhænger i høj grad af det enkelte fag.
Udgivet
1/12/2017
Indhold
Formativ evaluering
Faget afgør metoden
Der findes ikke universalløsninger, som passer til formativ evaluering i alle fag, for de spørgsmål, man skal stille eleverne, afhænger af faget.
Interview med Randy Bennett.
Formativ evaluering
Elever og lærere udvikler kriterier i fællesskab
Eleverne rykker sig tydeligt, når lærer og elever i fællesskab udvikler kriterier for, hvad en god rapport eller tekst er.
Interview med Anke Piekut
Formativ evaluering
Læringen sker i dialogen
Struktureret dialog styrker læringen ved at gøre kravene tydelige.
Interview med Jesper Bruun og Jens Dolin.
Offentlige data
Datavarehuset påvirker hverdagen
Gymnasierne skal til at måle mere på udviklingen af undervisning og trivsel. Målingerne bliver til offentligt tilgængelige i Datavarehuset.
Interview med lektor Helene Ratner.
Elevstemmer
”Hvorfor oplever jeg det så ubehageligt, når alt er godt.”
Selv om rammerne er trygge, og alle vil eleverne det bedste, kan de alligevel blive bange for at sige noget i klassen.
Interview med Mette Alma Kjærsholm Boie.
Motivation
Motivationens bagside
Gymnasieelever skal jævnligt vurdere deres egen læring. Det kan hjælpe dem til at blive mere motiverede, men kan også føre til både misundelse, skyld og skam.
Interview med Dorthe Staunæs.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.