Magasin #13
I hvilket billede skal vi dannes i dag? Alle taler om dannelse, men få mener det samme, når de bruger ordet. Tema om dannelse.
Udgivet
1/3/2018
Indhold
Karrierelæring
Mulighed for refleksion
Omsættes karrierelæring til mere refleksion i de enkelte fag kan det nuancere forestillingen om, at der findes en snorlige karrierevej og skabe mening i fagene.
Interview med Ane Qvortrup og Noemi Katznelson.
Dannelse
Processen er afgørende
Få mener det samme, når de bruger ordet dannelse. Derfor er det vigtigere at fokusere på, hvordan selve dannelsesprocessen foregår i gymnasiet end på idealet.
Interview med Lars Geer Hammershøj.
Dannelse
Almen dannelse er i konstant udvikling
Siden 1850’erne har almen dannelse været et overordnet mål for undervisningen i gymnasiet i Danmark. Vi laver nogle nedslag i begrebets historie.
Interview med Harry Haue.
Dannelse
Kan dannelsen styres?
Den ene mener, at dannelse hverken kan eller skal styres, mens den anden mener, at dannelsen netop skal styres på et gymnasium.
Interview med Alexander von Oettingen og Dion Russelbæk Hansen.
Digital læsning
Læreren kan støtte eleverne
Med små hjælpeprogrammer kan elever læse mindst lige så godt på skærm som på papir. Det afgørende er, at de engagerer sig i indholdet.
Interview med Natalia Auer.
Synlig læring
En bureaukratisk drøm
Synlig læring er udbredt i Danmark, selv om konceptet er uden pædagogisk teoretisk fundament. Dansk forsker har konfronteret John Hattie med sin bekymring.
Interview med Hanne Knudsen.
Kvoter
Eleverne vil det samme
Uanset om gymnasieelever er født i Danmark eller ej, vil de både fagligt og socialt det samme. Der er dog små forskelle, som det er en fordel at tale åbent om.
Interview med Bolette Moldenhawer og Ane Qvortrup
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.