Magasin #14
Hold fast! Det er svært at forudsige, hvem der falder fra, selvom vi kender nogle af de faktorer, der øger risikoen. Tema om fastholdelse og frafald.
Udgivet
1/6/2018
Indhold
Danskfaget
Teksterne åbner verden
Ellen Kroghs liv har været viet til danskfaget i gymnasiet, siden hun selv gik i 1.g i 1964. Professoren giver en personlig beskrivelse af fagets historie.
Interview med Ellen Krogh
Fastholdelse
Fastholdelse handler om alle
Indsats mod frafald handler om alle elever, for selv om nogle faktorer øger risikoen, kan man ikke forudsige, hvem der falder fra.
Interview med Camilla Hutters og Henriette Tolstrup Holmegaard
Fastholdelse
Sig det på dansk
Elever fra gymnasiefremmede hjem mangler ofte det sproglige grundlag for at forstå fagsproget i gymnasiet.
Interview med Susanne Murning
Fastholdelse
Konsekvens og motivation sænker fravær
Frederiksberg Hf sænkede sidste år fraværet ved at være tydelige og indføre sanktioner over for eleverne.
Interview med Anne Görlich
Udvikling af god undervisning
Dygtige lærere er guld
Den amerikanske professor Paul Cobb besøgte Danmark: Skolernes dygtige faglærere er en afgørende ressource for at forbedre kvaliteten i undervisningen.
Interview med Paul Cobb
Bevægelse
Fem minutter øger præstationen
Gymnasieelever bliver bedre til at behandle information, hvis de dyrker motion kort forinden. Jo mere intensiv træning, desto større er effekten.
Interview med Anne Kær Gejl
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.