Magasin #15

På vej mod klimakatastrofen – kræver det en ny pædagogik? Ruster vi eleverne til fremtidens største udfordring?

Udgivet
1/11/2018
Indhold
Bæredygtighed

Det kræver en ny pædagogik

Vi skal udvikle en bæredygtighedspædagogik, der kan ruste fremtidens borgere til at tage bedre livtag med udfordringerne, end vi hidtil har evnet.
Interview med Jeppe Læssøe
Klafki

De epokale nøgleproblemer

Den tyske pædagog og dannelsesteoretiker Wolfgang Klafkis begreb ’epokale nøgleproblemer’ er yderst nærværende i gymnasiet anno 2018. Hvad betyder det?
Interview med Peter Hobel
Fælles faglighed

Styr på begreberne

Skal fagene spille sammen, fungerer det bedst, når forventningerne er helt afstemt. Det kræver, at lærerne har styr på begreberne.
Interview med Søren Harnow Klausen
Overgange

Skub eleverne ud på dybt vand

Overgangen fra gymnasiet til universitetet kan være overvældende. Uni-chokket kan mindskes ved allerede i gymnasiet at kaste eleverne ud på lidt dybere vand.
Interview med Søren Nygaard Drejer
Teamsamarbejde

Det kan blive for familiært

Skal teamsamarbejdet blive et reelt professionelt læringsfællesskab skal lærere vænne sig til at vise deres materialer og undervisning frem for kolleger.
Interview med Lise Tingleff Nielsen
Digitale kompetencer

It forandrer undervisningen

Gymnasielærere og forskere har udviklet 12 konkrete forslag til, hvordan gymnasielærere integrerer digitale kompetencer i den faglige undervisning.
Interview med Christian Dalsgaard
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens