Magasin #15
På vej mod klimakatastrofen – kræver det en ny pædagogik? Ruster vi eleverne til fremtidens største udfordring?
Udgivet
1/11/2018
Indhold
Bæredygtighed
Det kræver en ny pædagogik
Vi skal udvikle en bæredygtighedspædagogik, der kan ruste fremtidens borgere til at tage bedre livtag med udfordringerne, end vi hidtil har evnet.
Interview med Jeppe Læssøe
Klafki
De epokale nøgleproblemer
Den tyske pædagog og dannelsesteoretiker Wolfgang Klafkis begreb ’epokale nøgleproblemer’ er yderst nærværende i gymnasiet anno 2018. Hvad betyder det?
Interview med Peter Hobel
Fælles faglighed
Styr på begreberne
Skal fagene spille sammen, fungerer det bedst, når forventningerne er helt afstemt. Det kræver, at lærerne har styr på begreberne.
Interview med Søren Harnow Klausen
Overgange
Skub eleverne ud på dybt vand
Overgangen fra gymnasiet til universitetet kan være overvældende. Uni-chokket kan mindskes ved allerede i gymnasiet at kaste eleverne ud på lidt dybere vand.
Interview med Søren Nygaard Drejer
Teamsamarbejde
Det kan blive for familiært
Skal teamsamarbejdet blive et reelt professionelt læringsfællesskab skal lærere vænne sig til at vise deres materialer og undervisning frem for kolleger.
Interview med Lise Tingleff Nielsen
Digitale kompetencer
It forandrer undervisningen
Gymnasielærere og forskere har udviklet 12 konkrete forslag til, hvordan gymnasielærere integrerer digitale kompetencer i den faglige undervisning.
Interview med Christian Dalsgaard
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.