Magasin #16
I dette nummer fortæller vi opmærksomhedens historie – og har tema om, hvordan man som lærere i fællesskab kan blive klogere på egen undervisning.
Udgivet
1/3/2019
Indhold
Klogere på egen undervisning
Videoklubber zoomer ind på afgørende øjeblikke
Lærere mødes i videoklubber for at se klip fra de afgørende øjeblikke i deres egen undervisning. Det giver større indsigt i, hvordan eleverne tænker.
Interview med Elizabeth van Es.
Klogere på egen undervisning
Hvorfor gør vi, som vi gør?
Ved at fokusere på lærerkognition bliver lærerne mere bevidste om, hvorfor de træffer deres valg, og dermed kan de også bedre ændre dem.
Interview med Susana Fernández
Klogere på egen undervisning
Lektionsstudier giver fælles grundlag
Lektionsstudier skaber forudsætninger for at udvikle undervisningen, fordi lærerne kan tale meget konkret og nuanceret om hinandens arbejde.
Interview med Britta Eyrich Jessen.
Grundforløbet
Sådan opleves det af lærere, ledere og elever
Grundforløbet har givet eleverne et bedre grundlag for at vælge studieretning, men der er faglige og sociale omkostninger.
Interview med Ane Qvortrup
Opmærksomhed
Eleverne skal skærpe koncentrationen
Kampen om opmærksomheden. I stedet for at indrette undervisningen som en video på Youtube skal lærerne hjælpe eleverne med at koncentrere sig.
Interview med Anders Kruse Ljungdalh.
Elektronisk feedback
Det giver mere mening
Elektronisk feedback giver både lærere og elever bedre overblik og styrker deres tro på effekten af feedback.
Interview med Hanne Wacher Kjærgaard.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.