Magasin #17
Den røde tråd bliver væk. Det er svært for eleverne at bruge erfaringer og viden fra tidligere opgaver, viser forskning. Tema om de store skriftlige opgaver.
Udgivet
1/9/2019
Indhold
Hjerneforskning
Sådan styrker du elevernes motivation
Hjerneforskningen kan give hints om, hvordan gymnasielærere kan styrke elevers motivation. Læreren skal blandt andet lade eleverne dagdrømme.
Interview med Nadja Marie Mariager.
De store skriftlige opgaver
Den røde tråd bliver væk
Det er svært for eleverne at forstå progressionen i arbejdet med de store skriftlige opgaver, når de skriver i forskellige fag med forskellige krav.
Interview med Anne Bang-Larsen, Ellen Krogh og Søren Nygaard Drejer.
De store skriftlige opgaver
Den Videnskabelige Basismodel
Eleverne skal beskæftige sig med videnskabsteori i de store skriftlige opgaver. Ofte bliver et afsnit klistret ind til sidst. Basismodel kan hjælpe.
Interview med Esben Nedenskov Petersen.
Store skriftlige opgaver
Elever siger, hvad de tror, du vil høre
Mundtligt forsvar er blevet en del af de store opgaver, men selv om vi hylder selvstændige elever, spiller de sikkert til mundtlig eksamen.
Interview med Julie Marie Isager.
Anderledes undervisning
Pædagogiske nybrud eller spareøvelser?
Nye måder at arbejde på titter frem på gymnasierne, men handler de om at spare penge, eller er der pædagogisk og læringsmæssigt potentiale?
Interview med Helle Mathiasen og Jesper Bruun.
Big tech
De har indflydelse på din undervisning
Firmaer som Google og Microsoft er med til at sætte rammerne i klasselokalet. Det har de gjort i mange år, men nu er en kritisk bevidsthed på vej.
Interview med Bjarke Lindsø Andersen og Oliver Tafdrup.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.