Magasin #18
Følelser eller analyse? Hvordan bliver elever grebet og dannet af litteraturen – og hvordan samtaler vi om den? Tema om litteraturundervisning.
Udgivet
1/12/2019
Indhold
Frafald
Det tager tid at droppe ud
Når et ungt menneske dropper ud, ligger der ofte en lang beslutningsproces bag. Nyt forskningsprojekt har undersøgt, hvordan lærere og vejledere kan hjælpe.
Interview med Kristina Mariager-Anderson og Bjarne Wahlgren.
Litteraturundervisning
Følelser eller analyse
Vil flere elever blive grebet af litteraturen, hvis der gives mere plads til følelser og en personlig tilgang? Og hvad så med analysen og litteraturhistorien?
Interview med Erik Skyum-Nielsen, Stefan Kjerkegaard og Nikolaj Frydensbjerg Elf.
Litteratur og dannelse
Sådan har litteraturen dannet elever
Litteraturen har de seneste 200 år spillet en væsentlig rolle i forhold til at danne eleverne. Hvilken rolle, den har spillet, er dog skiftet mange gange.
Interview med Peter Kaspersen.
Litteraturundervisning
Pust liv i den litterære samtale
Samtaler om litteratur kan blive anderledes, hvis underviseren bruger elementer fra forfatterskolens demokratiske samtale og kunstneriske tilgang.
Interview med Louise Rosendal Bang.
Naturfagsdidaktik
Didaktikken er vigtigere end fysik
Jens Dolin har i 50 år været med til at præge måden, man underviser på de naturvidenskabelige fag i gymnasiet.
Interview med Jens Dolin.
Kemi
Fra kogebog til videnskab
Elever har svært ved at skille hverdagsobservationer fra de videnskabelige, når de skal beskrive processer i kemi.
Interview med Morten Rask Petersen
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.