Magasin #19
Gymnasieelever er motiverede for at tage en god uddannelse, men mange savner motivationen i det daglige arbejde. Hvilke knapper kan vi skrue på?
Udgivet
1/5/2020
Indhold
Virtuel undervisning
Kig ind i læreprocesserne
Virtuel undervisning er en forlængelse af anden undervisning, som kan give undervisere større indsigt i elevernes læreprocesser.
Interview med Christian Dalsgaard.
Virtuel undervisning
Virtuelle moduler skal integreres i fagene
Aarhus HF & VUC har udviklet virtuelle moduler, som eleverne kan gennemføre, uden at lærerne er til stede.
Interview med Louise Debois, Lene Madsen og Michael Warrer.
Corona-undervisning
Stor forskel på coronaundervisning
Forskere har undersøgt, hvordan eleverne oplever den virtuelle undervisning under corona-krisen.
Interview med Ane Qvortrup
Motivation
Gymnasiet er i en meningskrise
Gymnasieelever er motiverede for at tage en god uddannelse, men mange har svært ved at se meningen med at dykke dybt ned i de enkelte fag.
Interview med Noemi Katznelson og Jens Erik Kristensen.
Motivation
Elevers forklaringsmodeller afgør deres motivationen
Elevers tro på egne evner bliver påvirket af, hvordan de over for sig selv forklarer succes og fiasko. Nøglen ligger i lærerens feedback.
Interview med Lars Brian Krogh.
Motivation
Unge skal lære at gøre det, de ikke har lyst til
Ud af motivationskrisen. Skolen skal lære eleverne mestringsstrategier, der sætter dem i stand til også at gøre noget, de ikke har lyst til.
Interview med Dorte Ågård
Opværkst i provinsen
Gymnasiet senderne provinselever direkte mod storbyen
Unge flytter fra provinsen. Det skyldes blandt andet, at de på gymnasiet lærer værdier, som trækker dem væk fra lokalområdet.
Interview med John Gulløv.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.