Magasin #20
Hvordan arbejder man med visualiseringer og modeller i sin undervisning? Hvordan forstår elever dem – og hvordan kan nogle modeller stå i vejen for læring?
Udgivet
1/9/2020
Indhold
Unge med handicap
Gymnasiet spænder ben
Handicap står ofte i vejen for en studentereksamen. Sådan behøver det ikke være. Inklusion og et opgør med den traditionelle organisering er vejen frem.
Interview med Louise Bøttcher.
Visualiseringer og modeller
Visualiseringer er en genvej til læring
Der er stort læringsmæssigt potentiale i visualiseringer, og det bliver endnu større, hvis man lader eleverne selv arbejde med visualisering og modellering.
Interview med Mie Buhl og Claus Michelsen.
Symboler
Forstå, hvordan eleverne forstår formler
Elever opfatter ofte symboler og formler helt anderledes, end læreren tror. Det giver problemer med matematikken og gør det svært for lærerne at hjælpe.
Interview med Marit Hvalsøe Schou.
Modeller
Udbyttet afhænger af modellen
To modeller til at forstå sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel giver eleverne vidt forskellige lærings-resultater. Forstå hvorfor.
Interview med Ann-Sofie Jägerskog.
Gruppearbejde
Samskrivning kræver klare rammer
Undervisere kan ikke tage for givet, at eleverne ved, hvordan de skal samarbejde, siger gymnasielærere bag masterafhandling om gruppearbejde.
Interview med Christian Aalborg Frandsen og Kim Holflod.
Forestillinger om køn
Køn forvirrer professionel dømmekraft
Stille drenge tillægges en usynlig intelligens og motivation samtidig med, at det problematiseres, at piger er højtpræsterende, flittige og konkurrencemindede.
Interview med Mette Lykke Nielsen.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.