Magasin #20

Hvordan arbejder man med visualiseringer og modeller i sin undervisning? Hvordan forstår elever dem – og hvordan kan nogle modeller stå i vejen for læring?

Udgivet
1/9/2020
Indhold
Unge med handicap

Gymnasiet spænder ben

Handicap står ofte i vejen for en studentereksamen. Sådan behøver det ikke være. Inklusion og et opgør med den traditionelle organisering er vejen frem.
Interview med Louise Bøttcher.
Visualiseringer og modeller

Visualiseringer er en genvej til læring

Der er stort læringsmæssigt potentiale i visualiseringer, og det bliver endnu større, hvis man lader eleverne selv arbejde med visualisering og modellering.
Interview med Mie Buhl og Claus Michelsen.
Symboler

Forstå, hvordan eleverne forstår formler

Elever opfatter ofte symboler og formler helt anderledes, end læreren tror. Det giver problemer med matematikken og gør det svært for lærerne at hjælpe.
Interview med Marit Hvalsøe Schou.
Modeller

Udbyttet afhænger af modellen

To modeller til at forstå sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel giver eleverne vidt forskellige lærings-resultater. Forstå hvorfor.
Interview med Ann-Sofie Jägerskog.
Gruppearbejde

Samskrivning kræver klare rammer

Undervisere kan ikke tage for givet, at eleverne ved, hvordan de skal samarbejde, siger gymnasielærere bag masterafhandling om gruppearbejde.
Interview med Christian Aalborg Frandsen og Kim Holflod.
Forestillinger om køn

Køn forvirrer professionel dømmekraft

Stille drenge tillægges en usynlig intelligens og motivation samtidig med, at det problematiseres, at piger er højtpræsterende, flittige og konkurrencemindede.
Interview med Mette Lykke Nielsen.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens