Magasin #21
Sæt ord på den gode dialog. Tema om mundtlighed – og hvordan de rigtige spørgsmål og konstruktiv lytning skaber den gode dialog.
Udgivet
1/11/2020
Indhold
Trivsel
Hold øje med fællesskabet
Klassens fællesskab og sociale grupperinger er væsentlige faktorer, når undervisere skal fremme elevers trivsel, viser stor gennemgang af forskning om trivsel.
Interview med Jens Christian Nielsen.
Mundtlighed
Sæt ord på dialogen
Når gymnasielærere ved, hvilken type dialog de praktisere, og hvad de gerne vil opnå med den, gavner det elevernes læring i faget.
Interview med Tina Høegh.
Mundtlighed
Lyt mere konstruktivt
Bliver eleverne mere bevidste om, hvordan de lytter, kan de få mere ud af undervisningen. Men lytningen er en ofte overset dimension i kommunikationen.
Interview med Kent Adelmann.
Mundtlighed
De rigtige spørgsmål skaber dialogen
Elever kan lære at lytte, argumentere og at lære af hinanden, når læreren er en nysgerrig, neutral og spørgende facilitator.
Interview med Caroline Schaffalitzky.
Mundtlighed
Sådan taler eleverne i grupper
Der ligger et stort uudnyttet potentiale for læring i at undervise elever i undersøgende og kritisk samtale, når de samarbejder i grupper.
Interview med Eva Dam Christensen.
Mundtlighed
Undersøgende dialoger i virkeligheden
På Fredericia Gymnasium arbejder eleverne med undersøgende dialoger. Det er svært og tager tid, men eleverne lærer mere, oplever lærer i matematik og kemi.
Interview med Henrik Toft.
Elevers kategoriseringer
Elever deler sig op
Etnicitet, faglighed, festkultur og køn spiller ind på, hvordan elever ser hinanden. De vil gerne blandes i højere grad.
Interview med Anders Jacobsen.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.