Magasin #21

Sæt ord på den gode dialog. Tema om mundtlighed – og hvordan de rigtige spørgsmål og konstruktiv lytning skaber den gode dialog.

Udgivet
1/11/2020
Indhold
Trivsel

Hold øje med fællesskabet

Klassens fællesskab og sociale grupperinger er væsentlige faktorer, når undervisere skal fremme elevers trivsel, viser stor gennemgang af forskning om trivsel.
Interview med Jens Christian Nielsen.
Mundtlighed

Sæt ord på dialogen

Når gymnasielærere ved, hvilken type dialog de praktisere, og hvad de gerne vil opnå med den, gavner det elevernes læring i faget.
Interview med Tina Høegh.
Mundtlighed

Lyt mere konstruktivt

Bliver eleverne mere bevidste om, hvordan de lytter, kan de få mere ud af undervisningen. Men lytningen er en ofte overset dimension i kommunikationen.
Interview med Kent Adelmann.
Mundtlighed

De rigtige spørgsmål skaber dialogen

Elever kan lære at lytte, argumentere og at lære af hinanden, når læreren er en nysgerrig, neutral og spørgende facilitator.
Interview med Caroline Schaffalitzky.
Mundtlighed

Sådan taler eleverne i grupper

Der ligger et stort uudnyttet potentiale for læring i at undervise elever i undersøgende og kritisk samtale, når de samarbejder i grupper.
Interview med Eva Dam Christensen.
Mundtlighed

Undersøgende dialoger i virkeligheden

På Fredericia Gymnasium arbejder eleverne med undersøgende dialoger. Det er svært og tager tid, men eleverne lærer mere, oplever lærer i matematik og kemi.
Interview med Henrik Toft.
Elevers kategoriseringer

Elever deler sig op

Etnicitet, faglighed, festkultur og køn spiller ind på, hvordan elever ser hinanden. De vil gerne blandes i højere grad.
Interview med Anders Jacobsen.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens