Magasin #24
Bæredygtighed ind i fagene? Gymnasieforskning følger erfaringerne fra udviklingsprojekt. Og fortsætter bl.a. serien om tosprogede elever.
Udgivet
1/12/2021
Indhold
Faglig udvikling
Bæredygtigheden flytter ind i fagene
Lærere fra Svendborg Erhvervsskole og Gymnasium og Rybners Handelsgymnasium i Esbjerg indarbejder verdensmålene i fagene.
Interview med Lene Sidelmann, Jes Bønnelykke, Claus Borre og Torben Spanget Christensen.
Tosprogede i gymnasiet
Brug alle elevernes sprog
Elever lærer mere, når de får lov at arbejde på deres stærkeste sprog, viser erfaringerne med translanguaging fra blandt andet Norge.
Interview med Joke Dewilde og Ingrid Rodrick Beiler.
Talblinde
Talblindhed er et virkeligt problem
Talblindhed er en medfødt, kognitiv indlæringsforstyrrelse. Problemet er overset, men vigtigt at anerkende - og hjælpe eleverne med kompenserende strategier.
Interview med Bent Lindhardt og Andreas Hermansen.
Opgavefordeling
Fokus på passion eller retfærdighed?
Hvad enten ledelsen taler til medarbejdernes faglige passion eller deres retfærdighedsfølelse, når skoleårets opgaver skal fordeles, giver det udfordringer.
Interview med Frederik Peter Ullerup Michelsen.
Spil i undervisningen
Læreren skal turde spille med
Spil kan tilføje kvalitet og nye dimensioner til mange af gymnasiets fag. Men læreren skal være klar til at miste kontrollen for en stund.
Interview med Thorkild Hanghøj.
Spil i undervisningen
Marsbasen er undersøgende ved tavlen og i rummet
I læringsspillet Marsbasen undersøger gymnasieklasser den røde planet og lærer fysik imens.
Interview med Jesper Bruun og Karen Alavi Voigt
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.