Magasin #25
Faglige fællesskaber og forskelligheder – det starter i fagene. Hvordan skaber vi fællesskaber for alle elever gennem vores undervisning?
Udgivet
1/4/2022
Indhold
Faglige fællesskaber og forskelle
Undervisningen åbner fællesskaber
Undervisningen er nøglen til at give alle elever lige muligheder for at deltage, lære, udvikle sig og blive dannede.
Interview med Lotte Hedegaard-Sørensen.
Faglige fællesskaber og forskelle
Luk gymnasiefremmede ind i science
Projektet ’Mønsterbrydende Science’ har identificeret nogle af de forhindringer, der gør det svært for gymnasiefremmede at følge med i fagene.
Interview med Heidi Christina Larsen og Esben Nedenskov Petersen.
Faglige fællesskaber og forskelle
Fællesskabet er svært for unge efter corona
De ældste elever i grundskolen har brug for at træne især de faglige og sociale fællesskaber efter to års coronapandemi med nedlukninger og bekymringer.
Interview med Ane Qvortrup.
Tosprogede i gymnasiet
Lad elever tale deres sprog
Flersprogede elever bliver ikke dårligere til sprog og fag, når de taler deres første sprog i timerne. Tværtimod.
Interview med Christina Hedman.
Medskabelse
Elevers egne værker giver ny dimension
Når elever selv skaber værker, der er afledt af store litterære værker, giver det flere lag til forståelsen og fortolkningen.
Interview med Esben Dalsgaard.
Faglig udvikling
Lærerne skal selv ville det
I udviklingsprojektet ‘Verdensmål som fagmål’ er bæredygtighed en skal-opgave. Samtidig skal lærerne tage egne initiativer og gøre udviklingen til deres.
Interview med Agnete Fog, Katrine Nørskov Werngreen, Søren Jan Rasmussen og Torben Spanget Christensen.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.