Magasin #27

Brug dem! Eleverne er en værdifuld ressource i din undervisning. Vi sætter fokus på eleverne som medbestemmende og aktive aktører i og udenfor klasseværelset.

Udgivet
1/12/2022
Indhold
Autisme

Elever klarer sig godt i særlige klasser

Elever med en autismediagnose klarer sig bedre i særlige ASF-klasser end i ordinære klasser, viser en evaluering.
Interview med Kristian Quistgaard Steensen.
Elever med særlige behov

Giv specialpædagogik mere plads

Gymnasiet får mere og mere brug for at integrere specialpædagogik i hverdagen.
Interview med Hanne Forsberg.
Snyd

Det er ikke altid med vilje

De fleste elever tror, at de har styr på reglerne. Det har de ikke.
Interview med Mikkel Willum Johansen.
Elever som aktive og vidensproducerende

Elever skal selv producere viden

Engang var pensum centrum for undervisningen. I dag er idealet, at eleverne selv skal producere viden og danne deres egen mening.
Interview med Peter Hobel
Evaluering af undervisning

Vi kan ikke bare spørge eleverne

Eleverne laver evalueringer af undervisningsforløb, men man kan langt fra sætte lighedstegn mellem tilfredse elever og elever, der lærer meget.
Interview med Bjarne Wahlgren og Kristian Quistgaard Steensen.
Elev-undren

Undersøgelsesbaseret undervisning giver rum til undren

Undersøgelsesbaseret undervisning kræver et rum og en relation, hvor eleverne har lov at prøve sig frem og fejle, selvom de ikke kender svarene.
Interview med Lene Møller Madsen
peer feedback

Peer feedback kan højne læringen

Elever kan lære meget ved både at give og modtage feedback fra klassekammerater.
Interview med Anke Piekut.
Elevindflydelse

Hver femte er i elevrådet

Odder Gymnasium har en lang tradition for at give eleverne indflydelse. Det er en af grundene til, at elevrådet har 104 medlemmer.
Interview med Louise Haahr, Mathilde Sinding LethNissen, Anne Bisgaard Vase og Eldin Basic.
Elevindflydelse

Danske elever har sjældent indflydelse

Gymnasieelever bliver inddraget i mange beslutninger, men har ofte ikke stor reel indflydelse. Det kan gå ud over engagementet.
Interview med Jonas Lieberkind.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens