Magasin #27
Brug dem! Eleverne er en værdifuld ressource i din undervisning. Vi sætter fokus på eleverne som medbestemmende og aktive aktører i og udenfor klasseværelset.
Udgivet
1/12/2022
Indhold
Autisme
Elever klarer sig godt i særlige klasser
Elever med en autismediagnose klarer sig bedre i særlige ASF-klasser end i ordinære klasser, viser en evaluering.
Interview med Kristian Quistgaard Steensen.
Elever med særlige behov
Giv specialpædagogik mere plads
Gymnasiet får mere og mere brug for at integrere specialpædagogik i hverdagen.
Interview med Hanne Forsberg.
Snyd
Det er ikke altid med vilje
De fleste elever tror, at de har styr på reglerne. Det har de ikke.
Interview med Mikkel Willum Johansen.
Elever som aktive og vidensproducerende
Elever skal selv producere viden
Engang var pensum centrum for undervisningen. I dag er idealet, at eleverne selv skal producere viden og danne deres egen mening.
Interview med Peter Hobel
Evaluering af undervisning
Vi kan ikke bare spørge eleverne
Eleverne laver evalueringer af undervisningsforløb, men man kan langt fra sætte lighedstegn mellem tilfredse elever og elever, der lærer meget.
Interview med Bjarne Wahlgren og Kristian Quistgaard Steensen.
Elev-undren
Undersøgelsesbaseret undervisning giver rum til undren
Undersøgelsesbaseret undervisning kræver et rum og en relation, hvor eleverne har lov at prøve sig frem og fejle, selvom de ikke kender svarene.
Interview med Lene Møller Madsen
peer feedback
Peer feedback kan højne læringen
Elever kan lære meget ved både at give og modtage feedback fra klassekammerater.
Interview med Anke Piekut.
Elevindflydelse
Hver femte er i elevrådet
Odder Gymnasium har en lang tradition for at give eleverne indflydelse. Det er en af grundene til, at elevrådet har 104 medlemmer.
Interview med Louise Haahr, Mathilde Sinding LethNissen, Anne Bisgaard Vase og Eldin Basic.
Elevindflydelse
Danske elever har sjældent indflydelse
Gymnasieelever bliver inddraget i mange beslutninger, men har ofte ikke stor reel indflydelse. Det kan gå ud over engagementet.
Interview med Jonas Lieberkind.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.