Magasin #28
Blomsten af Danmarks ungdom er blevet en vildtvoksende blomstereng. Vi sætter fokus på elevdiversitet og mangfoldighed.
Udgivet
1/4/2023
Indhold
Bæredygtighed
Bæredygtighed vinder frem
To år efter Verdensmål som fagmål blev sat i søen, er der sat gang i flere initiativer, og både elever og lærere efterspørger mere fokus på bæredygtighed.
Interview med Solveig Høite Hansen, Agnete Fog, Jes Bønnelykke og Søren Jan Rasmussen.
Udvikling af fag
Hold bæredygtighed ude af læreplanerne
Det kan være fristende at skrive bæredygtighed ind i bekendtgørelser og læreplaner. Men der er god grund til at tænke sig grundigt om.
Interview med Torben Spanget Christensen.
Ordblinde
Hvilken indflydelse har tidligere oplevelser?
Det er ikke nødvendigvis en fordel for ordblinde gymnasieelever, at de har kendt problemerne i lang tid, antyder resultaterne i masterafhandling.
Interview med Helena Moos Nielsen.
Diversitet
Gymnasieelever er vidt forskellige
Eleverne i gymnasiet bliver en mere og mere mangfoldig gruppe. Karaktergabet vokser, og der er store forskelle i elevernes måde at lære og være på.
Interview med Ane Qvortrup og Lars Ulriksen.
Diversitet
Lærere undgår bestemte ord
Generationsforskelle og berøringsangst spænder ben for den vigtige samtale om forskelsbehandling og privilegier på baggrund af etnicitet.
Interview med Manté Vertelyté.
Diversitet og feedback
Feedback som redskab til at differentiere
Når elever har vidt forskellige faglige niveauer, er differentieret feedback et vigtigt redskab. Eleverne kan selv hjælpe med at målrette lærerens feedback.
Interview med Vibeke Christensen.
Diversitet
Diversitet i praksis
Æstetiske fag giver både særlige udfordringer og muligheder, når der er stor diversitet i en gymnasieklasse.
Interview med Annie Fehr Rask og Mie Buhl.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.