Magasin #29

Eksamen lurer altid i horisonten. Måler eksamener det rigtige, hvilken indflydelse har de i hverdagen, og hvordan kan de bruges konstruktivt?

Udgivet
1/1/2024
Indhold
Elevdiversitet

Konference om den brede elevgruppe

Gymnasieforskning og Høje-Taastrup Gymnasium holder fælles konference om, hvordan vi kan skabe stærkere faglige fællesskaber i mangfoldige klasser.
Interview med Ida Diemar og Peder Holm-Pedersen.
Følelser

Misundelse

I en ny serie sætter vi fokus på nogle af de følelser, der kan opstå i undervisning.
Interview med Dorthe Staunæs.
Eksamen

Eksamen skal afspejle undervisningen

Vi ved ikke, om vores eksamener måler, hvad vi gerne vil måle. Til gengæld påvirker de undervisningen hele året.
Interview med Slobodanka Dimova og Jesper Bruun.
Eksamen

Portfolioeksamen kan være fremtiden

Bruger man portfolio, kan eksamen komme tættere på undervisningen og fagene.
Interview med Slobodanka Dimova og Jesper Bruun.
Eksamen og kreativitet

Eksamen spænder ben for kreativiteten

Kreativitet og innovation er nævnt i læreplaner og bekendtgørelser, men eksamen, kultur og tidspres gør det svært at få kreativiteten ind i hverdagen.
Interview med Lene Charlotte Hansen og Kirsten Nevers.
Eksamen

Karakterer er langt fra retfærdige

Det er endnu ikke lykkedes at lave et validt karaktersystem, der fortæller, hvad eleverne kan. Dialog mellem bedømmere kan hjælpe troværdigheden på vej.
Interview med Solveig Troelsen og Peter Allerup.
Eksamen

Gør eksamen mindre truende

Eksamen fylder for eleverne. Det kan du lige så godt omfavne som lærer. Her er gode råd til, hvordan du i undervisningen kan forberede eleverne på eksamen.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens