Magasin #29
Eksamen lurer altid i horisonten. Måler eksamener det rigtige, hvilken indflydelse har de i hverdagen, og hvordan kan de bruges konstruktivt?
Udgivet
1/1/2024
Indhold
Elevdiversitet
Konference om den brede elevgruppe
Gymnasieforskning og Høje-Taastrup Gymnasium holder fælles konference om, hvordan vi kan skabe stærkere faglige fællesskaber i mangfoldige klasser.
Interview med Ida Diemar og Peder Holm-Pedersen.
Følelser
Misundelse
I en ny serie sætter vi fokus på nogle af de følelser, der kan opstå i undervisning.
Interview med Dorthe Staunæs.
Eksamen
Eksamen skal afspejle undervisningen
Vi ved ikke, om vores eksamener måler, hvad vi gerne vil måle. Til gengæld påvirker de undervisningen hele året.
Interview med Slobodanka Dimova og Jesper Bruun.
Eksamen
Portfolioeksamen kan være fremtiden
Bruger man portfolio, kan eksamen komme tættere på undervisningen og fagene.
Interview med Slobodanka Dimova og Jesper Bruun.
Eksamen og kreativitet
Eksamen spænder ben for kreativiteten
Kreativitet og innovation er nævnt i læreplaner og bekendtgørelser, men eksamen, kultur og tidspres gør det svært at få kreativiteten ind i hverdagen.
Interview med Lene Charlotte Hansen og Kirsten Nevers.
Eksamen
Karakterer er langt fra retfærdige
Det er endnu ikke lykkedes at lave et validt karaktersystem, der fortæller, hvad eleverne kan. Dialog mellem bedømmere kan hjælpe troværdigheden på vej.
Interview med Solveig Troelsen og Peter Allerup.
Eksamen
Gør eksamen mindre truende
Eksamen fylder for eleverne. Det kan du lige så godt omfavne som lærer. Her er gode råd til, hvordan du i undervisningen kan forberede eleverne på eksamen.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.