Magasin #30
Læsning i opløsning? Er bogen udfordret? I den digitale tidsalder læser vi mere – men også mere fragmenteret. Hvad betyder det for læsningen i gymnasiet?
Udgivet
1/3/2024
Indhold
Følelser - selvværd
Elevers komplekse selvopfattelse
Elevers selvopfattede værdi afhænger, om de føler sig anerkendt i nære relationer, sociale fællesskaber, undervisning og i deres demokratiske rettigheder.
Interview med Ane Qvortrup
Dannelse
Kunsten ind i undervisningen
Hvordan kan eleverne møde sig selv gennem mødet med kunst? To undervisere har afprøvet Gert Biestas ideer.
Interview med Lise Lundsgaard Christensen og Mads Rokkjær Hammer.
Læsning
Læsningen er nået til et nyt kapitel
Bliver gymnasiets faglige læsning og værklæsning afløst af lydbøger og streaming? Og var den trykte bog egentlig bare en parentes i verdenshistorien?
Interview med Jeppe Bundsgaard.
Faglig læsning
Svære tekster kræver didaktik
Tekster i matematik og naturfag er ofte svære i forhold til elevernes faglige niveau. Det stiller en række didaktiske krav til læreren.
Interview med Jesper Bremholm.
Ordblinde
Ordblinde kan integreres i gymnasiet
Med de rette didaktiske greb kan gymnasielærere sikre ordblinde elevers deltagelse i undervisningen.
Interview med Helle Bundgaard Svendsen.
Lystlæsning
Væk læselysten med dybdelæsning
Oplever gymnasieelever at blive opslugt af bøger, kan det hjælpe dem til at tænke kreativt og kritisk.
Interview med Kristiane Hauer og Sarah Bro Trasmundi.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.