Magasin #30

Læsning i opløsning? Er bogen udfordret? I den digitale tidsalder læser vi mere – men også mere fragmenteret. Hvad betyder det for læsningen i gymnasiet?

Udgivet
1/3/2024
Indhold
Følelser - selvværd

Elevers komplekse selvopfattelse

Elevers selvopfattede værdi afhænger, om de føler sig anerkendt i nære relationer, sociale fællesskaber, undervisning og i deres demokratiske rettigheder.
Interview med Ane Qvortrup
Dannelse

Kunsten ind i undervisningen

Hvordan kan eleverne møde sig selv gennem mødet med kunst? To undervisere har afprøvet Gert Biestas ideer.
Interview med Lise Lundsgaard Christensen og Mads Rokkjær Hammer.
Læsning

Læsningen er nået til et nyt kapitel

Bliver gymnasiets faglige læsning og værklæsning afløst af lydbøger og streaming? Og var den trykte bog egentlig bare en parentes i verdenshistorien?
Interview med Jeppe Bundsgaard.
Faglig læsning

Svære tekster kræver didaktik

Tekster i matematik og naturfag er ofte svære i forhold til elevernes faglige niveau. Det stiller en række didaktiske krav til læreren.
Interview med Jesper Bremholm.
Ordblinde

Ordblinde kan integreres i gymnasiet

Med de rette didaktiske greb kan gymnasielærere sikre ordblinde elevers deltagelse i undervisningen.
Interview med Helle Bundgaard Svendsen.
Lystlæsning

Væk læselysten med dybdelæsning

Oplever gymnasieelever at blive opslugt af bøger, kan det hjælpe dem til at tænke kreativt og kritisk.
Interview med Kristiane Hauer og Sarah Bro Trasmundi.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens