Lærerværelset

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Kender du Andrew Tate? Det gør dine elever helt sikkert, og han er ikke ligefrem svigermors drøm - med mindre din svigermor godt kan lide kvindefjendske fidusmagere, der gemmer macheter rundt omkring i deres hus.

Andrew Tate er en af de mest rabiate stemmer i manosfæren, som er en paraplybetegnelse for en række onlinefællesskaber og indholdsskabere, der på trods af deres store forskelle er enige om, at ligestillingen er gået for vidt, og at mandekønnet er i krise. Manosfæren er fyldt med provokerende og grænseoverskridende indhold, og det er kræs for de sociale mediers algoritmer. Det betyder, at unge mænd nærmest ikke kan undgå manosfæren, selvom de ikke aktivt opsøger den.

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever uden at udskamme nogen - heller ikke dem, der hepper på Andrew Tate.

Medvirkende

  • Maia Kahlke Lorentzen, cand.mag. i film- og medievidenskab og researcher og formidler af internetkultur hos Cybernauterne.

Links

  • Hvis du vil vide mere om tradwifes, incels, MRAs, MGTOWs, PUAs og alle de andre grupperinger i manosfæren, kan du lytte til Cybernauternes podcastserie om manosfæren.
  • Center for Digital Pædagogik har en god bunke viden og værktøjer om manosfæren, og så tilbyder de gratis kurser om online risikoadfærd samt betalte workshops eller oplæg til din arbejdsplads.

Hvis du har lyst til at støtte Lærerværelset, foregår det på 10er.com/laerervaerelset. En stor tak til dem, der allerede har været forbi :)

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.