Magasin #4
Klasseledelse og lærer-elev relationer: Find din personlige stil, men der er ikke frit valg på alle hylder. Nogle typer af adfærd og kontakt er bedre end andre.
Udgivet
1/5/2015
Indhold
Klasseledelse
Succes- fulde lærere er venlige og tager styringen
Lærere, som tager styringen i klassen og skaber god kontakt til eleverne, har stor chance for at motivere elever til at lære meget.
Interview med Theo Wubbels.
Klasseledelse
Hollandsk klasseledelse giver f lere nuancer
Den hollandske version af klasseledelse er mere nuanceret end den amerikanske, der dominerer i Danmark, forklarer ph.d Dorte Ågård.
Interview med Dorte Ågård.
Karakterkrav
Karakterkrav: Debatten mangler de unges perspektiv
Før diskuterede vi, hvordan flest muligt kunne få en uddannelse. Nu snakker vi om, hvem der skal have adgang.
Interview med Camilla Hutters.
Kollegial ledelse
Udviklingen ligger i konflikterne
Mange gymnasielærere leder deres kolleger. En del af dem forsøger at undgå konflikter, men det er en skam, for konflikterne giver mulighed for faglig udvikling.
Interview med Peter Henrik Raae.
Feedback
Læring uden feedback er som squash uden vægge
Feedback fremmer læring, og de generelle feedbackspørgsmål hjælper os godt på vej. Men vi skal dybere ned i de enkelte fag. Fokus på feedback i dansk.
Interview med Vibeke Christensen.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.