Magasin #5

Hvad mon de nye elever har med i rygsækken? Springet fra grundskole til gymnasiet er stort. Og forskelligt fra fag til fag. Fokus på overgangsproblemer.

Udgivet
1/9/2015
Indhold
Synlig læring

Læreren skal sætte mål for læringen

Læringscentreret undervisning: Sæt mål for elevernes læring og byg dine valg i undervisningen på viden om elevernes læring og løbende evaluering og feedback.
Interview med Ane Qvortrup
Æstetiske fag

Æstetiske fag har deres egen ret

De æstetiske fag er værdifulde i sig selv, fordi de giver eleverne en anden indgang til at forstå verden. Ikke fordi vi bliver bedre til matematik.
Interview med Sven-Erik Holgersen.
Overgange

Overgangene er afgørende

Der er forskel på folkeskolen og gymnasiet, og det skal eleverne mærke. Men gymnasielærere kan gøre meget for at lette overgangen.
Interview med Aase Bitsch Ebbensgaard.
Kommentar

Ligestilling måske på vej i ledelsen

På overfladen ser det ud som om, gymnasiet er på vej mod fuld ligestilling, men ridser man i lakken er der også tendenser, der taler for det modsatte.
Kommentar af Marianne Abrahamsen og Katrin Hjort.
Feedback

Undersøgelsesbaseret undervisning lærer elever om videnskab

Undersøgelsesbaseret undervisning kan være svært, men formår læreren at give eleverne feedback og tro på egne evner, lærer de også, hvad videnskab er.
Interview med Jens Dolin
Inklusion

Inklusion handler om alle elever

Gymnasiet optager flere og flere unge med diagnoser og sociale problemer. Skal inklusionen lykkes, er det nødvendigt at indrette undervisningen anderledes.
Interview med Janne Hedegaard Hansen, Helene Ratner, Leo Komischke-Konnerup.
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens