Magasin #5
Hvad mon de nye elever har med i rygsækken? Springet fra grundskole til gymnasiet er stort. Og forskelligt fra fag til fag. Fokus på overgangsproblemer.
Udgivet
1/9/2015
Indhold
Synlig læring
Læreren skal sætte mål for læringen
Læringscentreret undervisning: Sæt mål for elevernes læring og byg dine valg i undervisningen på viden om elevernes læring og løbende evaluering og feedback.
Interview med Ane Qvortrup
Æstetiske fag
Æstetiske fag har deres egen ret
De æstetiske fag er værdifulde i sig selv, fordi de giver eleverne en anden indgang til at forstå verden. Ikke fordi vi bliver bedre til matematik.
Interview med Sven-Erik Holgersen.
Overgange
Overgangene er afgørende
Der er forskel på folkeskolen og gymnasiet, og det skal eleverne mærke. Men gymnasielærere kan gøre meget for at lette overgangen.
Interview med Aase Bitsch Ebbensgaard.
Kommentar
Ligestilling måske på vej i ledelsen
På overfladen ser det ud som om, gymnasiet er på vej mod fuld ligestilling, men ridser man i lakken er der også tendenser, der taler for det modsatte.
Kommentar af Marianne Abrahamsen og Katrin Hjort.
Feedback
Undersøgelsesbaseret undervisning lærer elever om videnskab
Undersøgelsesbaseret undervisning kan være svært, men formår læreren at give eleverne feedback og tro på egne evner, lærer de også, hvad videnskab er.
Interview med Jens Dolin
Inklusion
Inklusion handler om alle elever
Gymnasiet optager flere og flere unge med diagnoser og sociale problemer. Skal inklusionen lykkes, er det nødvendigt at indrette undervisningen anderledes.
Interview med Janne Hedegaard Hansen, Helene Ratner, Leo Komischke-Konnerup.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.