Magasin #6

Hvad har du lært I dag? Spørger vi eleverne om. Men hvad med os lærere og ledere – hvad har vi lært i dag om vores undervisning? Tema om læreres læring.

Udgivet
1/12/2015
Indhold
Karakterer og innovation

Karakterer ødelægger innovation

Innovative studenter er i høj kurs, men de har det svært, fordi gymnasiets karaktersystem og eksamensformer straffer nytænkning.
Interview med Tanja Miller og Jan Alexis Nielsen.
Bag om begrebet

Zonen for nærmeste udvikling

Politiske strømninger med målstyring og evaluering har givet en opblomstring til Vygotskys teori om zonen for nærmeste udvikling.
Interview med Steen Beck.
Lærer-udvikling.

En åben kultur er afgørende for læreres læring

Lærere udvikler sig, når de har tid til at samarbejde med kolleger. Især hvis samarbejdet ledes af dygtige lærere, der kan fastholde et læringsperspektiv.
Interview med Paul Cobb.
Lærer-udvikling

Kritiske spørgsmål udvikler didaktikken

Der er et stort læringspotentiale i at sætte ord på praksis. Spørgsmål til egen undervisning udvider læreres didaktiske ordforråd.
Interview med Lea Lund.
Lærer-udvikling

Sådan åbner du døren til din kollegas klasselokale

Kollegial supervision skal behandles som en undersøgelse og ikke en bedømmelse, hvis lærerne skal lære af den.
Interview med Lene Tortzen Bager.
Lærer-udvikling

Samarbejde skaber udvikling indefra

Når lærere samarbejder i netværk på tværs af skoler, kan det forbedre undervisningen. Men lærerne skal være med til at bestemme, hvad der skal udvikles.
Interview med Bent B. Andresen.
Dannelse

Vi har brug for et nyt sprog om dannelse

Hvad nytter det at være fagligt dygtig, hvis man er en værre én? Der er brug for et moderne dannelsesbegreb.
Interview med Søren Smedegaard Bengtsen.
Klasseledelse

Theo Wubbels svarer på læserspørgsmål

Relationen mellem lærere og elever bliver ofte dårligere i løbet af skoleåret. Derfor er det afgørende med en god begyndelse.
Interview med Theo Wubbels
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens