Magasin #6
Hvad har du lært I dag? Spørger vi eleverne om. Men hvad med os lærere og ledere – hvad har vi lært i dag om vores undervisning? Tema om læreres læring.
Udgivet
1/12/2015
Indhold
Karakterer og innovation
Karakterer ødelægger innovation
Innovative studenter er i høj kurs, men de har det svært, fordi gymnasiets karaktersystem og eksamensformer straffer nytænkning.
Interview med Tanja Miller og Jan Alexis Nielsen.
Bag om begrebet
Zonen for nærmeste udvikling
Politiske strømninger med målstyring og evaluering har givet en opblomstring til Vygotskys teori om zonen for nærmeste udvikling.
Interview med Steen Beck.
Lærer-udvikling.
En åben kultur er afgørende for læreres læring
Lærere udvikler sig, når de har tid til at samarbejde med kolleger. Især hvis samarbejdet ledes af dygtige lærere, der kan fastholde et læringsperspektiv.
Interview med Paul Cobb.
Lærer-udvikling
Kritiske spørgsmål udvikler didaktikken
Der er et stort læringspotentiale i at sætte ord på praksis. Spørgsmål til egen undervisning udvider læreres didaktiske ordforråd.
Interview med Lea Lund.
Lærer-udvikling
Sådan åbner du døren til din kollegas klasselokale
Kollegial supervision skal behandles som en undersøgelse og ikke en bedømmelse, hvis lærerne skal lære af den.
Interview med Lene Tortzen Bager.
Lærer-udvikling
Samarbejde skaber udvikling indefra
Når lærere samarbejder i netværk på tværs af skoler, kan det forbedre undervisningen. Men lærerne skal være med til at bestemme, hvad der skal udvikles.
Interview med Bent B. Andresen.
Dannelse
Vi har brug for et nyt sprog om dannelse
Hvad nytter det at være fagligt dygtig, hvis man er en værre én? Der er brug for et moderne dannelsesbegreb.
Interview med Søren Smedegaard Bengtsen.
Klasseledelse
Theo Wubbels svarer på læserspørgsmål
Relationen mellem lærere og elever bliver ofte dårligere i løbet af skoleåret. Derfor er det afgørende med en god begyndelse.
Interview med Theo Wubbels
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.