Magasin #7
Vi ser bl.a. på de fælder, der lurer som mellemleder og hvordan man udvikler et frugtbart fagligt samspil gennem en fælles didaktik og vision for eleverne.
Udgivet
1/4/2016
Indhold
Mellemlederboom
Fælderne venter på selvrealiserende mellemledere
Flere og flere bliver mellemledere. De risikerer at ende som serviceorgan for kolleger eller bruge deres tid på administration i stedet for udvikling.
Interview med Katrin Hjort
Fagligt samspil
Fra forkølet limbo til fællesfaglig samba
En fælles vision for eleverne og tid til at udvikle en fælles samspils-didaktik. Vi besøger Herlev Gymnasium og HF til en snak om rammer for fagligt samspil.
Interview med Laila Piilgaard, Carl Fuglsang-Damgaard og Tina Høegh.
Fagligt samspil
Fra sværd i hippiernes klassekamp til spydspids for innovation
Hippiernes opfandt projektarbejdet for at befri individet. Nu er den faglige samspilsdagsorden blev kapret af vækst- og innovationsentusiasterne.
Interview med Marie Ryberg.
Noter
Noter i skrivende udvikling
Ny didaktisk opmærksomhed: Noter er ikke kun for at huske stoffet. Det er også en måde at arbejde med fagenes sprog og vise selvstændighed i klasserummet.
Interview med Torben Spanget Christensen.
Konkurrencestaten
Kritik af konkurrencestaten fjerner fokus fra de virkelige årsager
Den har fået skylden for meget af det, som er forkert i uddannelsesverdenen. Det meste af kritikken er dog noget vås, siger professoren bag begrebet.
Interview med Ove Kaj Pedersen.
Matematik
Dygtige elever lægger snublesten ud for sig selv i matematik
I forsøget på at skabe mening i matematik opfinder elever deres egne regler og logik. Dem må læreren trænge ind i for at kunne hjælpe eleverne på ret kurs.
Interview med Mogens Niss.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.