Magasin #8
Det skal handle om pædagogik. Datainformeret arbejde kan styrke elevernes læring, når data bruges som grundlag for pædagogisk udvikling. Tema om brugen af data.
Udgivet
1/9/2016
Indhold
data
Brug af data handler om pædagogik
Det er ikke uoverskueligt at bruge data i den pædagogiske udvikling, men det kræver viden, og at ledelsen er klar til at prioritere og vælge andre opgaver fra.
Interview med Thomas Nordahl
Data
Teknologi giver ny indsigt i elevens læring
Fremtidens digitale læremidler kan med spidsfindige algoritmer analysere data om elevers arbejde og give lærere et unikt indblik i elevernes læreprocesser.
Interview med Thomas Illum Hansen
Data
Small measures kvalificerer undervisning
Få fokuserede spørgsmål med enkle svarmuligheder giver gymnasielærere indblik i, om deres elever arbejder som ønsket og tager nye læringsformer til sig.
Interview med Ane Qvortrup
Klasseledelse
Venlige lærere styrer retningen
Der er ikke et modsætningsforhold mellem at være styrende og have god kontakt til eleverne. Forskningsprojekt om klasseledelse.
Interview med Dorte Ågård, Lisbeth Haulrig og Bodil-Marie Gade.
Sprogfag
Kulturelle kompetencer presses i sprogfag
Grammatik og ordforråd fylder ofte mere i gymnasiets sprogfag end at gøre unge bevidste om kulturelle forskelle. Det går ud over sprogfagenes dannelsesaspekt.
Interview med Susana Fernandez.
Lektiehjælp
Privat lektiehjælp vinder frem i Danmark
Danske forældre køber mentorer og tutorer som aldrig før - som en investering i den unges gode fremtid. Privat lektiehjælp er en uudforsket skyggeindustri.
Interview med Søren Christensen
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.