Magasin #8

Det skal handle om pædagogik. Datainformeret arbejde kan styrke elevernes læring, når data bruges som grundlag for pædagogisk udvikling. Tema om brugen af data.

Udgivet
1/9/2016
Indhold
data

Brug af data handler om pædagogik

Det er ikke uoverskueligt at bruge data i den pædagogiske udvikling, men det kræver viden, og at ledelsen er klar til at prioritere og vælge andre opgaver fra.
Interview med Thomas Nordahl
Data

Teknologi giver ny indsigt i elevens læring

Fremtidens digitale læremidler kan med spidsfindige algoritmer analysere data om elevers arbejde og give lærere et unikt indblik i elevernes læreprocesser.
Interview med Thomas Illum Hansen
Data

Small measures kvalificerer undervisning

Få fokuserede spørgsmål med enkle svarmuligheder giver gymnasielærere indblik i, om deres elever arbejder som ønsket og tager nye læringsformer til sig.
Interview med Ane Qvortrup
Klasseledelse

Venlige lærere styrer retningen

Der er ikke et modsætningsforhold mellem at være styrende og have god kontakt til eleverne. Forskningsprojekt om klasseledelse.
Interview med Dorte Ågård, Lisbeth Haulrig og Bodil-Marie Gade.
Sprogfag

Kulturelle kompetencer presses i sprogfag

Grammatik og ordforråd fylder ofte mere i gymnasiets sprogfag end at gøre unge bevidste om kulturelle forskelle. Det går ud over sprogfagenes dannelsesaspekt.
Interview med Susana Fernandez.
Lektiehjælp

Privat lektiehjælp vinder frem i Danmark

Danske forældre køber mentorer og tutorer som aldrig før - som en investering i den unges gode fremtid. Privat lektiehjælp er en uudforsket skyggeindustri.
Interview med Søren Christensen
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens