Magasin #9
Skru ned for de røde streger og formuler opgaver, hvor der er noget på spil for eleverne. Det øger chancerne for faglig læring. Tema om skriftlighed.
Udgivet
1/12/2016
Indhold
Skriftlighed
Når man skruer ned for de røde streger og op for elevstemmerne
Eleverne bliver mere motiverede til skriftligt arbejde, når læreren skruer ned for de røde streger i og i stedet sætter eleverne til at give hinanden feedback.
Interview med Christine Friis Lippert, Christian Bonde Korsgaard og Peter Hobel
Skriftlighed
Identifikation er afgørende for skriveudvikling
Skriftlige opgaver er på den ene side noget, der skal overstås for eleverne. På den anden side er opgaverne definerende for elevernes identitet som skrivere.
Interview med Ellen Krogh
Skriftlighed
Større skriftlige opgaver lærer elever at udvikle viden
De større skriftlige opgaver er erkendelsesprocesser, hvor eleverne indimellem skriver og researcher sig til kundskab, der rækker ud over skolen.
Interview med Ellen Krogh
Skriftlighed
”Martin går analogt.”
Teknologi spiller en tvetydig rolle i elevers skriveudvikling. Den giver flere muligheder for at udtrykke sig, men er også distraherende.
Interview med Nikolaj Frydensbjerg Elf
Effektivitet
Forskellige opfattelser af effektivitet sætter gymnasier i klemme
Effektivitet er ikke bare effektivitet. Det opfattes forskelligt af lærere, ledere og politikere, og det stiller gymnasierne i en effektivitetsklemme.
Interview med Peter Henrik Raae
Elevernes forudsætninger
Lærere forsøger at forme skolen efter eleverne
Hvilke metoder bruger lærere i dansk, engelsk og matematik til at forstå den enkelte elevs forudsætninger for at deltage i undervisningen?
Interview med Helle Mathiasen
Klasseundervisning
Håndsoprækning var et tryllemiddel
I 1903 blev håndsoprækningen importeret til Danmark. Metoden blev kritiseret for at sænke fagligheden og for ikke at passe til danske forhold.
Interview med Ning De Coninck-Smith og Harry Haue
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.