Magasin #9

Skru ned for de røde streger og formuler opgaver, hvor der er noget på spil for eleverne. Det øger chancerne for faglig læring. Tema om skriftlighed.

Udgivet
1/12/2016
Indhold
Skriftlighed

Når man skruer ned for de røde streger og op for elevstemmerne

Eleverne bliver mere motiverede til skriftligt arbejde, når læreren skruer ned for de røde streger i og i stedet sætter eleverne til at give hinanden feedback.
Interview med Christine Friis Lippert, Christian Bonde Korsgaard og Peter Hobel
Skriftlighed

Identifikation er afgørende for skriveudvikling

Skriftlige opgaver er på den ene side noget, der skal overstås for eleverne. På den anden side er opgaverne definerende for elevernes identitet som skrivere.
Interview med Ellen Krogh
Skriftlighed

Større skriftlige opgaver lærer elever at udvikle viden

De større skriftlige opgaver er erkendelsesprocesser, hvor eleverne indimellem skriver og researcher sig til kundskab, der rækker ud over skolen.
Interview med Ellen Krogh
Skriftlighed

”Martin går analogt.”

Teknologi spiller en tvetydig rolle i elevers skriveudvikling. Den giver flere muligheder for at udtrykke sig, men er også distraherende.
Interview med Nikolaj Frydensbjerg Elf
Effektivitet

Forskellige opfattelser af effektivitet sætter gymnasier i klemme

Effektivitet er ikke bare effektivitet. Det opfattes forskelligt af lærere, ledere og politikere, og det stiller gymnasierne i en effektivitetsklemme.
Interview med Peter Henrik Raae
Elevernes forudsætninger

Lærere forsøger at forme skolen efter eleverne

Hvilke metoder bruger lærere i dansk, engelsk og matematik til at forstå den enkelte elevs forudsætninger for at deltage i undervisningen?
Interview med Helle Mathiasen
Klasseundervisning

Håndsoprækning var et tryllemiddel

I 1903 blev håndsoprækningen importeret til Danmark. Metoden blev kritiseret for at sænke fagligheden og for ikke at passe til danske forhold.
Interview med Ning De Coninck-Smith og Harry Haue
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens