Magasin #26
Lektier: Hvad bliver der af dem? Tema om, hvordan vi giver lektier for, hvordan eleverne oplever dem og hvad de betyder for læringen.
Udgivet
1/9/2022
Indhold
Skriftlige opgaver
Kig på skærmen sammen
Vejledningen i de store skriftlige opgaver fungerer godt, når lærer og elev sammen går tæt på teksten. Det sker dog sjældent.
Interview med Anne Bang-Larsen.
Kønsforskelle
Gymnasielærere kan modvirke karaktergabet
Forskningen går tæt på konkrete forskelle på drenge og piger i undervisningen og hvad lærere kan gøre for at modvirke uligheden.
Interview med Ane Qvortrup
Lektier
Lektier er et tveægget sværd
Eleverne skal lære at lave lektier på en hensigtsmæssig måde. Det lærer de i skolen.
Interview med Kjersti Lien Holte.
Lektier
Hvad gør eleverne med lektierne?
I et udviklingsprojekt på Ordrup Gymnasium har lærere undersøgt, hvordan lærerne går til lektier, og hvad eleverne gør ved dem.
Interview med Sofie Gjørling Dragsted, Ellen Rønhede Hansen og Birgit Ellegaard Fiig.
Lektier
Timen begynder med lektierne
Masterspeciale udforsker mulighederne for at arbejde didaktisk med lektieanvisninger.
Interview med Kristine Lund Andersen og Stinna Straagaard.
Tilbage til naturen
Naturen skal mærkes
Naturen skal være en ufravigelig ingrediens i al almen dannelse og pædagogik – og det skal ikke kun være teoretisk.
Interview med Stefan Hermann.
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.