Lærerværelset

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Jonatan er glad for brætspil. Han er faktisk så glad for brætspil, at han har fået dem sneget ind i sit PhD-projekt om gruppearbejde. Her har han undersøgt, hvordan co-opspil, hvor eleverne samarbejder om at slå spillet, kan stimulere og kvalificere elevernes dialog om gruppearbejde.

Hvis du vil et spadestik dybere, kan du nørde dig ned i artiklen Playing to Collaborate: Using Cooperative Board Games to Experience and Reflect on Collaboration in Upper Secondary Education, som Jonatan har skrevet sammen med professor Thorkild Hanghøj.


Medvirkende:
Jonatan Kolding Karnøe, psykolog og PhD-studerende på Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet.

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

En samtale om de store linjer i gymnasiets nyere historie - og om Bertel Haarder.

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

Kernefagligheden kan også pege i retning af pædagog og sygeplejerske - erfaringer fra et udviklingsprojekt, der bygger bro til professionsuddannelserne.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.